Det är många intressen inblandade. Speciellt tydligt märks detta när en kommun, i det här fallet Skellefteå, måste börja anpassa sina planer efter tillgången på vettiga entreprenörer.
Eller så gör entreprenörerna som de vill ändå (de är ju fria företag) och kommunpolitiken halkar efter i det praktiska skeendet. Företag har sina ekonomiska villkor och när en affär inte verkar bli lönsam då drar sig företaget ur. Ibland kan faktiskt också kommunen säga stopp.
Nu är det så att detta får praktiska konsekvenser när det gäller gator och cykelstigar. Leden Klostergatan–Anderstorps centrum har under ett decennium varit utsatt för många uppgrävningar. De flesta förstås helt nödvändiga, men för den oinvigde kan det synas som om det hela sker helt oplanerat. När vvs-rör och diverse el-ledningar blir gamla eller har för dålig kapacitet byts de ju ut. Så har skett på Klostergatan och sker än idag. Det är bara det att det blir så mycket. Vi hade nyligen alla omkonstruktioner som skulle göras före, under och efter Willys och Jula-byggena på Sörböle–Anderstorp.
Nu håller kommunen på med en omgörning av Klostergatan i samband med omgrävning av vattenledningar enligt kommunens hemsida. Klostergatan var fin 2021, punkt. Det är klart att gamla saker måste bytas ut men när stora intressen som affärsområdet vid E4 Sörböle kommer upp så måste den offentliga miljön stå tillbaka. Företagsintressen går ofta före kommunal planering. Det här är inget jag kan bevisa men det verkar så på det sätt jag uppfattar situationerna.
Vi har ett bygge av en centrumbro som avstannat även om anbud lär granskas av kommunen i dagarna. Vi har ett avstannat bygge vid Anderstorps centrum och uppgifterna om vad som ska bli där är olika. Vi har en del mot norr av Brogatan som varit grusväg i snart ett par år. Vi har Villagatan där olika projekt gör att denna gata inte varit asfalterad i ett par år.
Kanske är saker på gång 2024, men som alltid nuförtiden handlar det om vem som har pengar och vem som är beredd att betala.