För låg milersättning för att kunna dela bil

Det behövs bättre ersättning för att anställda ska kunna använda bilen i tjänsten, anser skribenten.

Det behövs bättre ersättning för att anställda ska kunna använda bilen i tjänsten, anser skribenten.

Foto: Gorm Kallestad

Insändare2021-12-02 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Delningsekonomi är ett populärt begrepp och många politiker vill på olika sätt skapa incitament för att vi ska dela på fler produkter.

När det gäller bilar förekommer redan så kallad bildelning. Jag tänker då inte på bilpooler eller så kallad ”mobility as a service” som idag är marginella fenomen. Det finns nämligen redan idag en omfattande bildelning. Hyrbilar är en viktig form av bildelning där grunden är stor för att bilen ska rulla ofta.

Den största bildningen är dock när anställda använder egen bil i tjänsten respektive när tjänstebilar används privat. I båda fallen kommer samma bil till dubbel nytta. 

Tyvärr verkar inte våra politikers omsorg om delningsekonomi nå detta område. För anställda som använder sin egen bil i tjänsten har den skattefria ersättningen varit 18,50 kronor per mil sedan 1999. Då kostade bensinen 8,40 kronor per liter. Idag 2021 är ersättningen fortfarande 18,50 kronor per mil men literpriserna på bensin och diesel har mer än fördubblats. Övriga bilkostnader som inköp, service och underhåll har också ökat. 

Som alla förstår så räcker inte 18,50 kronor per mil om medarbetare ska använda sin egen bil i tjänsten. Företagaren tvingas betala mer och får då även mer arbetsgivaravgift och på detta måste då den anställde betala inkomstskatt. 

När det gäller tjänstebilen håller reglerna nu på att bli så ogynnsamma att det är säkrast att tjänstebilen bara används i tjänsten. Att anpassa ersättningen för att använda egen bil i tjänsten till dagens kostnader borde inte vara svårt. Det skulle omedelbart bidra till en smartare resursanvändning.

Sven-Olof Gudmundsson