Flygande elbussar – vilket skämt

För ett par veckor sedan kunde man läsa i Norran om Skellefteå buss visionsarbete fram till 2031 och hur flygande eldrivna bussar kan bli en viktig del av vår framtida kollektivtrafik. Nej, det var den 16 april och inget skämt.

Skribenten är kritisk mot att Skellefteå buss planerar för flygande elbussar när kollektivtrafiken inte fungerar.

Skribenten är kritisk mot att Skellefteå buss planerar för flygande elbussar när kollektivtrafiken inte fungerar.

Foto: David Ekström

Insändare2021-04-27 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samtidigt som frekventa linjer i centrum går tomma, liksom massor av kilometer körs med "ej i trafik"-skyltning, så saknar stora delar av kommunen kollektivtrafik eller har fått den kraftigt neddragen till en minimal nivå. Det vill säga att man precis kan ta sig till och från stan en och samma dag.

Det finns en tid för visioner och strategier, men den är inte nu när kollektivtrafiken efter omläggningen inte alls längre fungerar. Det är också brukligt och högst normalt att när en ägare i ett bolag, i det här fallet kommunens koncernbolag, ser att när en företagsledning och dess styrelse har "spårat ur" och inte längre fungerar funktionellt så är det dags att ingripa. Jag tar för givet att det kommer att ske snarast.

n´Anders 

Svar direkt

Samhället och även kollektivtrafiken i hela Sverige står inför stora utmaningar, inte minst med anledning av pandemin det senaste året. Pandemin har medfört restriktioner och uppmaningar till invånare att om möjligt undvika kollektivtrafik. Därför har resandet mer än halverats. Skellefteå befinner sig däremot i en unik situation med en mycket snabb tillväxt som de flesta kommuner inte kommer att ha. I den nya situationen kommer en väl utbyggd kollektivtrafik att ha väldigt stor betydelse enligt bedömningar från flera olika håll. 

De trafikomläggningar som genomfördes just innan covid-19 möjliggör att nyinflyttade Skelleftebor kan etablera sig utan att nödvändigtvis köpa bil och att tidigare resenärer snabbt kan hitta tillbaka till kollektivtrafiken när arbetspendling, skola och fritidsaktiviteter kommer igång igen. Trafikomläggningarna innebär att nio av tio Skelleftebor bor två kilometer eller närmare från en hållplats. Det är ingen dålig täckning för de allra flesta invånare i kommunen.

För Skellefteå buss handlar det både om att landa utifrån politikens fattade beslut kring trafikprogram och att samtidigt leda bolaget in i framtiden. Det gör vi genom att arbeta med verksamhetsutveckling på både kort och lång sikt. Visionerna kanske inte landar i flygande bussar, men definitivt i ett modernt kollektivtrafikbolag – relevant för den framtida resenärens behov och förändrade beteenden.

Marie Larsson, vd Skellefteå buss