Jag ställer mig väldigt frågande till hur regering och flygbolag ser på kommunikation till Norrland. Den slopade flygskatten verkar ju mest glädja Skellefteå Airports vd Robert Lindberg då ytterligare flyglinjer till destinationer utanför landet underlättas. Men vi här i Norrland har troligen större behov av att ha fler inrikes destinationer att välja på.
Varför måste vi som ska till Göteborg/Malmö mellanlanda på Arlanda? Då det är betydligt smidigare att byta plan på Bromma. Och varför inte jobba för direktflyg Skellefteå-Göteborg innan man sneglar på möjlighet med direktflyg till Köpenhamn? Ska vi som smidigt vill ta oss till södra delen av landet – till vettigt pris – Tvingas flyga till Köpenhamn och sen ta tåget över Öresundsbron för att ta oss mot Göteborg? I synnerhet då man samtidigt godkänner att SJ inte längre ska behöva trafikera Umeå-Göteborg.
Om man efter jul vill åka tåg till Göteborg med nattåg tvingas man byta tåg på Stockholms centralstation vid 7 på morgonen och sen vänta nån timme i värsta fall på Göteborgståget. Väljer man dagtåg blir det ännu fler byten. Om man inte kan åka från Umeå före sju på morgonen – vilket blir svårt om man bor i Skellefteå. Annars går ett Dagtåg vid 14. Då är man i Stockholm vid 23. Då går det inga tåg mot Göteborg förrän på morgonen.
Är det inte någon som bestämt att denna idiotiska lösning är acceptabel som satt sig in i denna problematik? Undrar om de alls själva åkt tåg från Norrland till Skåne.
Och sedan det som borde lyftas fram mer – miljön. Hur gynnas miljön av slopad flygskatt och indragna destinationer med tåg? Blir det bussbolag som ska rädda oss? Tidigare gick bussar Norrland-Stockholm några gånger i veckan. Blir det verkligen en miljömässigt vettig lösning?
Wivianne Lundberg – som gärna åker tåg