På andra färder har det varit så kallt så att vattnet i färskvattentanken frusit. Givetvis kan man inte blanda glykol där men en simpel doppvärmare inbyggd i tanken borde räcka för att hålla det från att frysa. Det har numer blivit standard att det helt enkelt inte finns något vatten utan det är våtservett som gäller.
Dessutom var det extremt varmt i bussen, minst 30 grader. Jag meddelade chauffören men han sa att det är något fel på systemet och visade vredet som då stod mitt mellan blå och röda strecket. Dock så var dubbeldäckaren fullsmockad, säkert runt 100 personer. En person radierar ut ca 100W med värmeenergi, så 100*100=10kW, alltså nu när det är ganska milt ute så behöver bussen snarare kylas. Och chauffören har ju sin egen temperaturinställning så det är ofta behagligt kring där men överallt annars kan det vara väldigt varmt eller kallt.
Att dagens bussar fortfarande kör med analoga vred utan sensorer i bussen tycker jag är märkligt då temperaturer kan skilja sig väldigt mycket. Jag har även märkt att vid snöfall så måste chauffören kontinuerligt stanna bussen och gå ut och sparka lös is på framsidan av bussen.
Jag kan förstå att bussar börjar gå sönder vid temperaturer lägre än – 30 vilket hände under köldknäppen, det är ju helt logiskt. Så mina förslag inför nästa generationens bussar, eller kanske går att uppgradera nuvarande:
Doppvärmare i färskvattentanken för att klara kylan under natten när de står ute.
Riktig AC i bussen som samlar in aktuell temperatur från sensorer och matar ut luft automatiskt beroende på omständigheterna, och ställ in den på 21-22 grader och låt inte chauffören röra den inställningen.
Mer regelbunden service/rep på bussar, kanske köp in några extra och ha i reserv så att buss B kan köra medans buss A är inne för reparation.
Att betala 200 spänn för att sitta kissnödig och plågas i en bastu på hjul i nästan tre timmar är inget jag känner för att göra igen.
Mattias, Skellefteå
Svar direkt
Jag beklagar att du inte upplever komforten som optimal på våra bussar längs Norrlandskusten. Jag har stämt av med Connect Bus som utför trafiken på vårt uppdrag och de låter meddela att doppvärmare håller på att installeras i bussarna. Volvo håller på att utreda hur det ska göras.
I bussarna finns tre olika värmesystem, ett för varje plan och ett för föraren. Föraren kan inte påverka värmen på de olika planen, utan där är systemet inställt för att hålla 22 grader. Systemet ska hålla temperaturen på en behaglig nivå, oavsett utomhustemperatur. Det måste ha varit något tillfälligt fel den dag du åkte med oss.
Tyvärr upplever vi också mycket förstörelse på just toaletterna på bussarna. Det är verkligen tråkigt, eftersom trafikföretaget inte hinner med att byta ut stolar, eller åtgärda andra brister – innan det drabbar andra resenärer. Men om det skulle hända igen att toaletten inte fungerar och behov uppstår, prata med föraren, så kan han lägga in ett stopp för behövande.
Alla fordon genomgår löpande kontroll och service och vi har reservfordon i flottan. Denna vinter har dock varit extrem, vilket inneburit att vi fått fler skador/fel på bussarna än vad som är normalt. Vi, tillsammans med Connect Bus, gör allt vi kan för att resan ska bli så behaglig som möjligt.
Välkommen ombord!