”I Sverige är skolelever numera handelsvara”

Debatten om vinster i välfärden är intensiv. Inte minst gäller det de stora skolkoncerner som tar ut miljonvinster ur sin skolverksamhet. En verksamhet som i allt väsentligt finansieras genom bidrag från kommunerna

Skribenten tycker att Internationella Engelska skolan i Skellefteå ska redovisa sitt överskott.

Skribenten tycker att Internationella Engelska skolan i Skellefteå ska redovisa sitt överskott.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2021-01-05 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Reglerna för bidragen är konstruerade så att varje ekonomisk satsning från kommunen leder till ökade bidrag till den fristående skolan. I Skellefteå har vi en vinstdrivande grundskola, Internationella Engelska Skolan (IES), som startade sin verksamhet hösten 2019. Aktierna i IES har handlats på Stockholmsbörsen och avnoterats sedan ägarna, bland annat en tysk riskkapitalfond och Barbara Bergström, fått igenom sitt börsbud. Det vill säga; i Sverige är skolelever numera handelsvara som enda land i världen. 

Skolan bedriver sin verksamhet i väl upprustade lokaler i före detta Brännanskolan. Lokalerna ägs och förvaltas av det kommunalt helägda Skellefteå Industrihus. Såväl Skellefteå Industrihus som IES försöker att hålla sin hyresöverenskommelse hemlig. Av allmänt känd information om de fristående skolorna känner vi även till att man har lägre kostnader för undervisningen genom lägre andel pedagoger per elev, lägre behörighet och lägre löner.

För varje skattebetalare, men kanske främst för varje elev i grundskolan, skulle det vara rimligt att IES i Skellefteå redovisade vilket överskott man lämnat, och beräknar lämna till moderkoncernen, för närmast liggande räkenskapsår. Det vill säga ett mått på hur många lärare som den kommunala grundskolans elever går miste om helt i onödan.

Min fråga till rektor på IES Skellefteå blir därför: Vilket överskott finns det mellan den årshyra som betalas för före detta Brännanskolan och det lokalbidrag som rekvireras för kalenderåret 2020? Jag tar ej med hösten 2019 då skolan startade en tid in på andra halvåret. Och vilket överskott kan IES Skellefteå överlämna till IES-koncernen för senaste och innevarande räkenskapsår?

Hans-Erik Persson, Burträsk

Svar direkt

Internationella Engelska Skolan (IES) är en fristående skolorganisation med skolor som sedan 1993 präglas av en lugn och ordnad miljö med fokus på tvåspråkighet och höga akademiska förväntningar. Många familjer i Skellefteå vill ha en skola med vår profil, likaså kommunen. Jag är stolt och tacksam över att många vårdnadshavare anförtror mig med det värdefullaste de har: sina barn och deras utbildning. Min grundskola är öppen för alla och vi tar emot elever från alla delar av Skellefteå region.  

På IES Skellefteå är 95 procent av grundskolelärarna behöriga. 40 procent av dessa har sin lärarutbildning från ett annat land. Snittet för Skellefteå kommun är 80 procent (Skolverket 2019). Vi har några fler elever per lärare än snittet, dels på grund av att vi har populära skolor, dels för att våra skolor leds enligt IES modell vilken ger utmärkta förutsättningar för lärarledd undervisning med tydliga regler och med det studiero för eleverna. Det betyder inte att vi lägger mindre pengar per elev på undervisning.

IES som helhet går med vinst, men kvalitet och med det elevers behov går först. Om IES inte hade haft möjlighet att göra vinst hade IES Skellefteå inte funnits. Det kostar pengar att starta en skola. IES Skellefteå har några år kvar innan vi har svarta siffror på nedersta raden. Nu satsar vi för att bygga upp vår skola. 

Frederik Granström, rektor IES Skellefteå