Engelska Skolan – vart tar vinsterna vägen?

Den 6 januari ställde Hans-Erik Persson frågor om Engelska Skolan i Skellefteå och deras vinster kontra resurser för elever samt lärarlöner. Svaret som kom var inget svar utan en text, visserligen välformulerad och informativ, om skolans ordning och reda.

Skribenten tycker att rektorn på Internationella Engelska Skolan undviker all besvara frågan om vinster.

Skribenten tycker att rektorn på Internationella Engelska Skolan undviker all besvara frågan om vinster.

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Insändare2021-02-03 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det här är en viktig debatt som både rektorer, lärare och föräldrar bör delta i. I debatten bör Engelska Skolan svara på de frågor som ställs om vart överskottet i koncernen tar vägen.

Att föräldrar vill sätta sina barn i en skolform där man finner det som länge efterfrågats i den svenska kommunala skolan, alltså lugn och ro, är egentligen inte konstigt. Vi är alla oss själva närmast och att kommunala lärare känner sig provocerade av denna öppenhjärtiga lovprisning av skolkoncernen är heller inte konstigt. Det konstiga är att varken föräldrar eller lärare tycks reflektera kring det faktum att koncernens ekonomi är en del av ett mycket större ekonomiskt sammanhang, där varje elev blir en viktig bricka i ett globalt monopol.

Föräldrar som inte är nöjda med kommunens verksamhet, bör få gehör (jag utgår från att man framfört sin kritik) för sina synpunkter som skattebetalande invånare – det är så vi gör i Sverige. Rektor på Engelska Skolan i Skellefteå bör svara på frågan – det är så vi gör i Sverige.

AnnLouise Marklund, Boliden

Svar direkt

Insändarskribenten tycker inte att jag svarar på de frågor som ställdes av Hans-Erik Persson, Norran den 6 januari. Jag delar inte den bilden, men jag antar utmaningen att försöka igen eftersom jag likt insändarskribenten anser att skola är en viktig fråga. I Sverige svarar vi på frågor, som insändarskribenten skriver. Vi accepterar också svar som inte bekräftar vår felaktiga bild av det vi undersöker. 

Internationella Engelska Skolan (IES) Skellefteå går inte med överskott, det skrev jag i mitt svar den 6 januari också. Det överskott som IES som helhet gör efter skatt finns att läsa i årsrapporten på www.engelska.se.  De senaste fem åren har omkring 90 procent stannat kvar i företaget och används till att utveckla befintlig verksamhet samt till att öppna fler skolor. Även kommunala verksamheter ska gå med överskott. Det är i min mening positivt med överskott i kommunalt finansierad verksamhet eftersom det innebär att vi hushåller med våra skattepengar på ett hälsosamt sätt.

Jag vill avslutningsvis påminna om att jag inte är företagsledare. Jag är rektor och mitt fokus är att leda en skola som är trygg och ordnad, där lärare kan undervisa och elever kan lära sig. Ordning, struktur och trygghet är grundförutsättningar för att lära sig och det signalerar även respekt för värdet av kunskap och utbildning. Vi är strikta när det gäller normer för uppförande, samtidigt som vi genuint bryr oss om våra elever medan vi förbereder dem för framgång i framtiden. Det är det vi kallar ”Tough love”.  

För det är så vi gör på internationella Engelska Skolan. 

Frederik Granström, rektor IES Skellefteå