Det har klagats från olika håll, såväl på att skolans ägare profiterar ekonomiskt på skolpengen som på oss föräldrar som flyttar våra barn från kommunala skolor till IES och därmed underminerar den kommunala skolan.
Problemet tycks vara att vi flyttar barnen från den kommunala skolan. Men ingen nämner vinsten i att i alla fall några barn i Sverige får gå i en bra skola och slippa det kaos som i dag räknas som normalt i de flesta klassrum. Inget resonemang hörs kring hur kommunala skolan skulle kunna locka tillbaka elever, eller om det som levererar nöjda elever och bra resultat hos IES även kan fungera på andra skolor. Ingen rektor har ringt oss för att fråga varför vi flyttat våra barn och om vi är nöjda.
Principerna på IES är enkla: lugn och ro kombinerat med höga förväntningar, som i sin tur backas upp med massor av stöd från personalen på skolan. Du förväntas som elev jobba hårt, dock alltid efter din egen förmåga, och inte störa andra när det är självständigt arbete. I kommunala skolor hamnar i stället ”ljudkänsliga” elever bakom skärmar med hörselkåpor. Nej, det är ingen överdrift, jag har sett det själv.
Mina barn får nu lugn och ro, tydliga regler och närvarande vuxna i korridoren för att bara nämna en bråkdel. När de kommer hem är konflikterna lösta. Ja, det är låter omöjligt – men är sant. Vi föräldrar får ett samtal av barnens mentorer varje månad med information om hur det går för våra barn, vad som går bra och vad de behöver träna mer på. Barnen får läxor, de får traggla och ha tråkigt, de får vinna och fira sina segrar, de får förlora och komma igen, ivrigt påhejade av engagerad och omsorgsfull skolpersonal.
Inte heller jag tycker att det är oproblematiskt med vinster i välfärden, men jag är helt ärligt inte beredd att offra mina barn för principen att skolan inte ska generera vinst. Frågan tycks ju inte vara hur mycket resurser man får utan hur de används. IES visar att det till och med går att driva skola av hög kvalitet med vinst. Visa mig en bra kommunal skola och jag har gladeligen mina barn där, med alla sorters elever.
Det är ju inte eleverna det är fel på, det är skolans fullständiga oförmåga att skapa en miljö som ger förutsättningar för lärande.
Numera nöjd förälder