De problem som beskrivs i Norran är eftersatt underhåll och för den skull behövs inte en ny lift, det krävs att det som är slitet byts ut. Att drivstationen, vändstationen, stolparna och fundamenten skulle vara dåliga tvivlar jag på. Det jag utläser i artiklarna är att elsystemet behöver bytas ut samt att hjulställen behöver justeras, allt detta till en bråkdel av vad en ny lift kostar. Byte av elsystemet till motorn samt renovera elmotor och kanske växeln kan enkelt göras omgående.
Vad som ska göras eller ej överlåter jag till någon annan att bedöma i detalj, men någon ny lift kan jag inte tänka mig behövs. Bygdsiljums första lift är troligen äldre än den på Vitberget; Klutmark, Malå och Ammarnäs byggdes alla i slutet av 1960-talet. Jag tvivlar på att dessa backar har några planer på att byta ut sina liftar. En av anläggningarna har renoverat sin lift för några år sedan, bland annat ett nytt elsystem och renovering av hjulställen.
Skellefteå kommun ”tar ansvar för hållbart byggande” enligt hemsidan, men att komplett byta ut en maskin (lift) där huvudkomponenterna fungerar är inte hållbarhet. Att renovera och byta ut åldrade komponenter på en maskin (lift) är hållbart underhåll. Det är självklart att liften ska fungera och vara bekväm för de åkande, men den behöver för den skull inte vara ny. Ta chansen och renovera upp det som är i dåligt skick redan nu i sommar.
Gunnar Turesson, Medle
Svar direkt
Skellefteå kommun kommer tillsammans med en entreprenör göra en besiktning av liftsystemet på Vitberget. Utifrån den bedömningen kommer det att tas fram ett kostnadsunderlag som går till fritidsnämnden för beslut.
Vår förhoppning är givetvis att stora delar av liften kan vara kvar men den bedömningen lämnar jag över till den entreprenör som får uppdraget.
Hans Pettersson, avdelningschef kultur- och fritidskontoret, Skellefteå kommun