En lång väntan på abulans – men varför?

För några månader sedan var min make på väg till restaurang för att hämta beställd mat. Han blev andfådd, fick ont i bröstet och framme vid restaurangen föll han ihop. En sjuksköterska fanns på plats och ringde omgående 112.

Skribentens make fick vänta länge på en ambulans.

Skribentens make fick vänta länge på en ambulans.

Foto: Vilhelm Stokstad / TT

Insändare2020-09-04 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag kontaktades och kom till en blek och fundersam make sittande på en stol, kontaktbar. Där fick han sitta i en timme och fyrtiofem minuter. Under tiden ringde 112 upp med frågan om hur det var och ett meddelande att det kunde dröja. Så småningom kom äntligen ambulansen, vars personal beklaga väntetiden. 

Det blev färd till lasarettet med omgående vidare transport till Umeå. Där fick han genomgå en bypass-operation som gick bra. Efter tio dagar i Umeå och två dagar på Skellefteå lasarett fick jag bästa morsdags-presenten när maken kom hem. Han fick utmärkt vård och mår i dag bra.

Naturligtvis har vi haft funderingar om vad som kunde ha hänt. Kanske är det du eller jag som får vänta nästa gång. Hoppas då att även vi klarar oss och hoppas att ingen ska uppleva denna fruktansvärda väntetid.

Skriver dessa rader efter att jag läst reportaget i Norran den 22 augusti om indragen nattambulans. Det är nog inte bara på natten det saknas ambulanser.

77-årig maka

Svar direkt

Väntetiden i det föreliggande fallet är beklaglig och självklart oacceptabel. Situationen är dock lite mer komplex och jag vill gärna försöka att förklara vad som hände.

När samtalet kom in till SOS Alarm fanns tre ambulanser i tjänst i Skellefteå, det är korrekt att alla tre var upptagna vid denna tidpunkt. En ambulans var på väg med prio 1 till Umeå med en patient och de två andra var upptagna med prio 2-uppdrag i Skellefteå. Prio 1-3 är SOS Alarms verktyg för att definiera brådskan i respektive ärende och därmed kunna prioritera dem mot varandra. 

Efter samtalet prioriterade medarbetaren på SOS Alarm ärendet i det aktuella fallet som prio 2. Hade fallet prioriterats som prio 1, hade dirigenten på SOS Alarm omgående omdirigerat en av de två upptagna ambulanserna till det högre prioriterade uppdraget och väntetiden hade förmodligen varit några få minuter.

Prioritering och dirigering är mycket komplex medicinsk uppgift som i dag bedrivs av SOS Alarm som upphandlad operatör. Vi har kontaktat SOS Alarm för att utreda varför det föreliggande fallet blev prioriterat på detta sätt.

Jani Sundqvist, verksamhetschef ambulanssjukvården, Region Västerbotten