Man hade med sig en gästdirigent, en världsberömd sådan, nämligen den spanska stjärndirigenten Ramon Tebar. Han som har världens stora scener som arbetsplats, bland annat Madrid, London, Berlin och Prag, skulle uppträda i vår egen ögonsten Sara. Och det gjorde han, med den äran, och med livet som insats skulle det visa sig.
Man hade nämligen ställt upp en ”byggnadsställning” som dirigentpult under hans fötter, en mindre än 1 meter bred och nästan 40 centimeter hög trätrall. Där stod han och försökte balansera medan han dirigerade ett livligt musikstycke, hoppandes och skuttandes. Han var på väg att tappa fotfästet och trilla ner några gånger.
Jag som satt i första bankett hade hjärtat i halsgropen under hela föreställningen. Det tog bort mycket av den konstupplevelsen, det kan jag tala om. Hade jag själv varit dirigent skulle jag aldrig komma tillbaka till denna scen som har visat sig att vara en arbetsmiljökatastrof. Snälla ansvariga i Sara Kulturhus; kan inte ni skaffa fram ett vettigt dirigentpodium? Lite professionalitet bör man ändå visa när man tycks satsa på världsklassiga arrangemang?
En konsertbesökare
Svar direkt
Jag får börja med att tacka insändarskribenten för omtanken och de värmande orden om den oförglömliga musikupplevelse vi fick lyssna till. Vi är så stolta och glada över det samarbete vi lyckats få till med regelbundna besök av Norrlandsoperans symfoniorkester och att vi har en så stor och intresserad publik till klassiska konserter i Skellefteå.
Dirigentpulten är inköpt som just en dirigentpult, den är i storleken 1 gånger 1 meter och med ett anpassat räcke i bakkant för att undvika olyckor. Höjden som kanske från publikplats kan upplevas högre är endast 20 centimeter och med ett räcke som går runt de främre hörnen (se bilden). Den är också identisk med de dirigentpulter som andra symfoniorkestrar runt om i Sverige använder när man är på turné och därmed godkänd ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Jag håller med om att fredagens spanske dirigent Ramon Tebar hade en härligt visuell och storslagen gestik som gav konserten extra nerv. Men någon fara för olyckor bedömde varken dirigent, skyddsombud eller tekniska personal på plats att det förelåg då det finns en vana att arbeta från den här typen av dirigentpulter på turnéer.