En brohistoria som lär hamna på museum

Skribenten skriver om den långdragna historien med Karlgårdsbron.

Skribenten skriver om den långdragna historien med Karlgårdsbron.

Foto: Yvonne Rönngren

Insändare2024-03-26 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Karlgårdsbron ställer många frågor. Om man gör en jämförelse med Lejonströmsbron och hur lång tid det tog att bygga den, Lejonströmsbron som stod färdig efter två år enligt Skellefteå museum. Ölandsbron med sina 6 072 meter och en brobredd på 13 meter samt en högsta höjd på 41,69 meter tog fyra år att bygga. 

Bara en liten jämförelse som borde gå att göra när nu Karlgårdsbron står stilla och man redan förverkat möjligheterna att hålla både den första tidsplanen och nu nummer två som slutdatum. Det är klart att det mesta har gått helt fel med denna bro. Det kan blir en långdragen historia som säkert Skellefteå museum i en framtid kommer att återge som den bron där det mesta gick fel. 

I flera artiklar har den lokala tidningen återgett vad som gått fel, tjänstemännen har försvarat sig på olika sätt. Men var är de beslutsfattare som tog beslutet att bron skulle byggas? Från dem hör man ingenting.  De är tysta. Borde inte politikerna stå upp för sitt beslut att bygg bron? I stället är det andra i Skellefteå kommunhus som försöker att förklara vad som gått fel.  Var är politikerna som enskilt har ansvaret över våra skattepengar och fattade beslut som nu med säkerhet kommer att ge bakslag för våra gemensamma tillgångar i kronor och ören?  

Och när blir denna bro klar, det kan de lärda twista om. Om det nu finns några lärda kvar i kommunen?