Eltorsk på E4: Skellefteå Kraft svarar direkt

Signaturen Eltorsk hade svårt att hitta en fungerande elbilsladdare och får svar direkt av Skellefteå Kraft.

Signaturen Eltorsk hade svårt att hitta en fungerande elbilsladdare och får svar direkt av Skellefteå Kraft.

Foto: Michael Bercu

Insändare2025-02-27 00:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Körde från Umeå till Skellefteå häromdan. Behövde ladda efter vägen. Av laddkartan framgick att Okq8 Ånäset och Lövånger hade laddare. 

Ånäset: Vi har haft Parkster men dom har stängt sina. Rakt över gatan finns Skellefteå Kraft vid busshållplatsen. Kör dit och kollar: Övertejpad. Ej i bruk. Kör till Lövånger. Fyra supersnabbladdare Skekraft. Har två olika uttag på bilen. Inget passade. På bägge stationerna stod dom mest och hummade. Hade inte just någon kunskap om laddning. Ej heller om det fanns någon annanstans.

Räddningen i nöden blev Lövångergården. Ej Skekraft. Tips: innan ni går ut och skryter om att ni är störst i landet, se till att utbilda personalen på mackarna. Ett minimikrav borde vara att mackar efter E4 har era laddare med alla i marknaden förekommande uttag.

Svar direkt

Hej elbilsförare.

Både vi på Skellefteå Kraft och OKQ8 är väldigt stolta över vårt bidrag till att ställa om transportsektorn med förnybar el, men vi tycker självklart att det är tråkigt att höra att du hade en mindre bra upplevelse när du försökt ladda din bil.

Skellefteå Kraft startade tidigt med att bygga ut laddinfrastruktur lokalt och regionalt, vilket laddaren i Ånäset symboliserar. Då dessa typer av laddare inte längre bedöms vara anpassade till dagens behov så har vi valt att koppla ur och i de flesta fall avlägsna dessa från plats. Vi kommer att bygga ut nya snabbladdare vid OKQ8 i Ånäset under kommande år.

När det gäller våra snabbladdare i Lövånger som nyligen tagits i bruk, så är de precis som resten av vårt publika nätverk av den europeiska standarden CCS. Vi har valt denna standard eftersom det är ett uttag som flest elbilar har.

På de stationer som har våra snabbladdare utbildas personalen så att elbilskunderna ska kunna få hjälp. Men det innebär kanske inte att de har kunskap om vilken typ av laddning olika elbilar kan ta emot eller var alternativa laddstationer finns.