För att kunna tillgodose vÄrt tÀnkta behov mÄste vi öppna gruvor. Alla som vet vad en gruva Àr vet ocksÄ att naturen tar stryk av detta, det Àr ofta inga rena och miljövÀnliga anlÀggningar. De kostar ocksÄ enorma pengar, pengar som elbilsfantasterna verkar tror att nÄgon annan ska betala. Kobolt och litium Àr dessutom vÀldigt svÄra att Ätervinna.
Sedan ska batterierna laddas och just i dag Àr det förhÄllandevis billigt, men man har redan nu börjat höja ett varningens finger för ökade elpriser pÄ marknaden. Pengar ska in till staten och i takt med att de fossila bilarna försvinner mÄste kostnaden tas ut frÄn elbilarna, förmodligen via kilometerskatt. Man mÄste ocksÄ montera ett speciellt uttag i hemmet som klarar högt strömuttag över lÄng tid, annars Àr risken för brand överhÀngande.
Ăr man i behov av ett fulladdat batteri varje morgon, sĂ„ blir man tvungen installera en snabbladdare vilket ofta innebĂ€r stora montagekostnader i hemmet samt dyrare abonnemangsavgifter. Om flera hushĂ„ll i ett kvarter har samma behov kommer troligen inte ledningarna i marken att klara av belastningen, utan man mĂ„ste grĂ€va och byta dessa. NĂ€r tillrĂ€ckligt mĂ„nga ska anvĂ€nda el sĂ„ kan transformatorstationerna bli överbelastade och i sĂ„ fall behöva bytas ut.
Sist, men inte minst kommer frÄgan var vi ska fÄ vÄr elektricitet ifrÄn, eller Àr man sÄ blÄögd att man tror att nÄgra vindkraftverk ska lösa elbristen? Listan pÄ bekymmer som kan/kommer att uppstÄ kan göras lÄng och det Àr ingen som tar upp dessa frÄgor i debatten. Det enda som Àr riktigt sÀkert Àr att kostnaderna kommer att skena och det Àr vi konsumenter som i slutÀndan fÄr betala notan.
Danne