Elbilar sliter minst lika mycket på vägarna

Signaturen Fordonsägare funderar kring den låga skatten för el- och hybridbilar.

Signaturen Fordonsägare funderar kring den låga skatten för el- och hybridbilar.

Foto: Erik Svensson

Insändare2025-01-09 00:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fordonsskatt är en avgift som alla som äger ett fordon i Sverige måste betala. Skatten är en typ av vägtrafikskatt och används för att underhålla och förbättra vägnätet, samt för att minska miljöpåverkan från fordon.

2024 fanns drygt 400 000 är renodlade elbilar och drygt 700 000 laddhybrider av olika slag. Totalt runt 1 100 000 som endast betalar 360 kronor per år.

Dieselbil 1 500 kg betalar 5 683 kr/år (totalt 2 400 000 stycken dieselbilar av olika vikt). Bensinbil 1 500 kg betalar 2 199 kr/år (totalt 3 450 000 st bensinbilar av olika vikt).

Ser man generellt betalar el/laddhybrider i dagsläget under 8 procent av den totala fordonsskatt som betalas in. Skulle alla bilar köras med fordonsskatt 360 kr/år blir totalen ca 10 procent av nuvarande intäkt. Blir då ej mycket till vägunderhåll, förmodligen endast runt Stockholm.

Det är väl uppenbart att en elbil ger minst lika mycket slitage på våra vägar som bensin/dieselbilar. Gör man ingen förändring blir det inga pengar till underhåll av våra vägar.

Vill man beskatta miljön får det vara en separat historia. Om el-bil är det optimala gröna alternativet får bli ett annat inlägg.