El-bilarnas tärande på våra vägar

Skribenten menar att el-bilar sliter på vägarna men nästan inte bidrar till undehållet.

Skribenten menar att el-bilar sliter på vägarna men nästan inte bidrar till undehållet.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Insändare2024-03-21 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En el-bil betalar i princip inte till underhållet av våra vägar trots minst lika vikt som en motsvarande bensin/diesel-bil och har ett vridmoment som sliter på väg som däck, om dessa tar över helt blir det ej mycket pengar till våra vägar, kanske då sitta i el-bilen och brumma med munnen.

Ökat däckslitage är väl en mindre grön effekt men den brukar ej räknas då det som jämförs är det som kommer ut från bilar med avgasrör.

Elbilar har för närvarande en fordonsskatt på endast 360 kronor per år. Ska du köpa en bensinbil med ett koldioxidutsläpp på 100 gram per kilometer blir fordonsskatten 3 035 kronor per år och för en dieselbil med samma gram koldioxidutsläpp blir fordonsskatten istället 4 637 kronor per år. I Sverige finns det cirka 7,2 miljoner registrerade bilar. Idag har vi passerat 300 000 elbilar registrerade för trafik i Sverige.

En notering, idag står elbilar för mindre än 1 procent av den totala bilparken i Europa.