E4:an utanför stan – fortfarande bara en dröm

Skribenten funderar över om det ska ta 69 år att flytta E4 utanför centrala Skellefteå.

Skribenten funderar över om det ska ta 69 år att flytta E4 utanför centrala Skellefteå.

Foto: Malin Christoffersson

Insändare2023-11-02 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Snart känner jag mig som Martin Luther King. Hans uttalande 1963 "I have a dream" (jag har en dröm). 1965 började man i kommunhuset prata om att flytta ut E4:an från stan. Det har bara förhalats och förhalats.

Nu växer stan explosionsartat. Infrastrukturen är en katastrof, den finns inte. Det finns bara en riktig bro, Viktoriabron byggdes 1961. Sedan har vi Parkbron byggdes 1913, begränsad och enkelriktad. Lejonströmsbron, ett kulturminne, byggdes 1737 begränsad med trafikljus och behöver renoveras med jämna mellanrum. Karlgårdsbron den kanske blir klar nästa höst.

Jag undrar om hur många utredningar man måste göra för att flytta ut E4:an. Den är klar i bästa fall 2034, man kan ju bara se på Karlgårdsbrons förseningarna. Ska det ta 69 år eller mer att flytta ut E4:an.

Luften på Viktoriagatan sägs det är mycket dålig. Inte konstigt när all trafik till den "gröna industrin i norr" ska stå och vänta i trafikljusen.
Turisterna på sommaren kanske väljer bort Skellefteå. På grund av om ska man förflytta sig runt i stan så ska man stå i köer hela dagarna, men på nätterna är det bättre.

Det kanske beror på att södra delen av Västerbotten. Där har man flyttat ut E4:an och gör en ring runt staden. Beror det på det att vi inte får några förändringar i Skellefteå.

Trafikverket kanske har en karta där inte Skellefteå finns eller så har de glömt bort oss.