Varför har sjukvården blivit så svår att nå för att få hjälp, när behoven går ut på att tillfriskna? Förr kunde man gå direkt till en vårdcentral och där kunna sätta sig och vänta en liten stund för att sedan komma i kontakt med en läkare eller sjuksköterska.
När man måste gå till akuten idag kan det ta en halv upp till en hel dag för att få hjälp. Det kan även vara svårt att komma i kontakt med en läkare där. Det är absolut inte personalens fel då många vårdställen lider av personalbrist. Denna brist har blivit ett större och större problem för oss hjälpsökande.
Nu tillbaks till frågan om hur utvecklingen har blivit så fel. De som vill bestämma över vården har nog inte den kompetensen som behövs för att styra vården i den rätta riktningen. Byråkratin och privatiseringarna har satt många käppar i hjulen, för omsorgen, som utan dem kunde resultera i ett bättre hälsotillstånd för flertalet som söker vård.
Det kanske inte blir så lätt att gå tillbaka till hur det var förr, men det nuvarande systemet måste kunna förenklas så att man kan få den rätta vården i tid. Man ska inte heller behöva ringa till en inspelad växeltelefonist som försöker kommunicera med patienterna genom telefonens knappsats för att sedan ska sitta och vänta på ett svar från någon inom den vårdande sektorn.