Det finns även förlorare i Skellefteås växande

Transporter av enorma mängder grus är en negativ aspekt med Skellefteå byggboom, menar signaturen Renen.

Transporter av enorma mängder grus är en negativ aspekt med Skellefteå byggboom, menar signaturen Renen.

Foto: Mikael Svensson/arkiv

Insändare2022-10-25 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Byggandet i Skellefteå har många vinnare. Förlorare finns också. Jag tillbringade några dagar längs väg 867 mellan Kåge och Jörn. Det var cyklar, barn, hästar och en konstant trafik av enorma grusbilar längs Jörnsvägen. Det finns tydligen enorma mängder grus/berg att hämta vid Björkdalsgruvan i övre Kågedalen. 

Det kan vara 100 bilar per dygn. Varje bil tar cirka 50 ton grus. Körsträckan är 50 kilometer enkel väg. Lastbilarna drar 5 liter/mil. Så varje dygn blir det cirka 5 000 ton, 1 000 mil och 5000 liter diesel.

Det är en privat aktör som levererar berget från Björkdalsgruvan. De är ju naturligtvis måna om sina affärer- Men här kan ju kommun eller myndigheter sätta stopp för denna enorma transport av berg. Varför kan man inte öppna en stor bergtäkt i anslutning till byggområdet?

Förutom miljöaspekterna så innebär det betydande risker för olyckor när enorma grusbilar kör på en väg, (867) som är nio meter bred och inte gjord för denna massiva trafik. Man kan ju bara gissa vad som händer när halkan slår till och man kör lite för fort.

Renen