Här har många företag byggts kring innovationer i allt från ost till hissar, baklastare, sportredskap, träprodukter med mera. Skellefteå blev datorstad med satsningen på "superdatorn" på 80-talet och vi har stor besöksnäring, mest för att vi har dessa högklassiga campingar. Men mest framsynt var det att behålla kraftbolaget som nu är ett stort teknikbolag.
Problemet här är att bygdens företag blivit rov för uppköpare som sen flyttat verksamheterna. Den listan är lång, som företagen FOCO/Hydrauto, Br. Lundbergs, Lövångerbröd, Skega, Utternbåtar, Lööve. Även Boliden AB var under 1990-talet köpt och plundrat men räddades under dramatiska former av kommunala aktioner samt hjälp av Carl Bennet och Anders Sundström. Och Carl Bennet är ett positivt undantag för ägare av de företag som köpts här.
När företag flyttats härifrån har det geografiska läget och transporterna angetts som skäl. Därför borde vi nu se en kraftsamling ske med alla politiker, näringslivet och opinionsbildare för att byggandet av Norrbotniabanan snabbas på. Norra Norrlandskusten är den enda del av landet som saknar järnväg trots att det är lika stor befolkning som västra Svealand men har betydligt mer fraktgods.
Det har varit spaltkilometer av nedsättande debattinlägg i riksmedier om satsningar i Norr- och Västerbotten som kallats "gröna bubblor" och "en järnväg i ödemark" samt myter om att kommuner ruinerat sig. De som bemött detta förtjänstfullt, vad jag sett, är Anders Sundström, Skellefteå Krafts vd Joachim Nordin och Skellefteås kommunalråd Lorents Burman, men det borde vara många fler.
Vi behöver inte förhäva oss men inte heller har vi anledning att acceptera att vi beskrivs som bidragsberoende koloni. Vi har grön förnybar energi, skogar, malmer och kustkommunerna är minst lika bra näringslivsorter som andra delar av landet, men det vi hämmas av är att vi som har störst avstånd till marknaden är den del av landet som har sämst transportsystem.
Borgerliga regeringar tar inga ministrar från Norrland. Umemoderaten Edward Riedl, som är närmast makten, har högsta svansföring i spalterna men vi har aldrig sett att han agerat på minsta vis för bygden norr om Umeå och Norrbotniabanan har han till och med uttalat sig negativt om.
Men vi borde åtminstone kunna se någon aktivitet för järnvägen av våra representanter för M, SD, L och KD i vår kommun. De bör väl ha regeringens öra och nu har de chansen att visa om de är ett alternativ för väljarna här.
Kom igen NU!