Den digitala världen inte alltid så lätt att behärska

För första gången i mitt 88-åriga liv har jag fått ett inkassokrav. I grunden beror det nog på att jag saknar
Bank-id och sällan kommer till tals med en vanlig människa på en myndighet.

Bank-id är inte alltid det enklaste att komma underfund med, skriver signaturen Analog.

Bank-id är inte alltid det enklaste att komma underfund med, skriver signaturen Analog.

Foto: Fredrik Persson/TT

Insändare2022-10-26 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I juni 2021 kom ett meddelande från Telia: "Nu ersätter vi ditt nuvarande nät", stod det i brevet. Min fasta telefon, som fungerat utmärkt bra i decennier, skulle bytas ut mot "framtidens nät" med en mängd av tjänster. Mitt trygghetslarm måste också bytas ut i god tid före den 18 juni! Jag ville bara ha en fungerande hemtelefon men hade ingen talan.

Något försenad kom den underbara mobilen plus en laddare kopplad till elnätet. Vid elavbrott laddas inte batterierna. Känns inte bra i dagsläget.

Strulet började. Ibland var jag skyldig pengar, ibland skulle jag få igen. Försökte jag ringa till kundtjänst efterfrågades mitt Bank-id. Om jag var tyst nog länge, släpptes jag fram efter knapptryck.

I Luleå försökte en artig yngling hjälpa mig, överlämnade snart ärendet till någon annan. Ännu virrigare blev det, då jag bad att få betala via autogiro, som brukar fungera och dessutom är billigare. Jag skickade in erforderliga handlingar, men ett par månadsavgifter hade hunnit förfalla, jag kunde ju inte "swisha"...

Dryga året tog det för Telia att med hjälp av ett kreditbolag klämma ur mig dessa hundralappar, som förstås blivit fler. Jag fick sex dagar på mig att betala, annars, annars...Jag ringde bolaget, förvissade att Plusgiro var okej.

Vi varnas för lurendrejare, som stjäl gamlas Bank-id och sen alla pengarna. Samtidigt förväntas vi behärska den digitala världen. Jag säger som Boman i Swedenhielms: "Sätt mig på cell!" Kanske dags att byta bolag.
Analog, Skellefteå