Därför är ni konsumenter lurade

Matpriserna har skjutit i höjden och skribenten funderar över orsakerna.

Matpriserna har skjutit i höjden och skribenten funderar över orsakerna.

Foto: Tim Aro/SvD/TT

Insändare2023-05-19 08:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Prisökningen som varit är ju faktiskt en ren bluff från butikerna. Ni som konsumenter är grundlurade. Här skall jag förklara hur. Ok, priset på drivmedel har gått upp, men hur mycket gör det per vara som transporteras i en lastbil?

Om en lastbil har 10 000 varor i skåpet och kostnaden för leveransen har gått upp med 10 000 kronor.  Så är det ju onormalt att höja priserna med 20–30 procent bara för det (om inte varorna kostar 25-50 öre/styck).

Hur många gurkor kan det rymmas per lastbil? Kanske 100 000, varför går då priset upp med 14 kronor per gurka? Priset på Snickers steg från 6,25 till 8 kronor över en natt. Hur många Snickers ryms det på en lastbil? Om vi tänker att det ryms 1 000 000 Snickers på en lastbil och drivmedlet gått upp med 10 000kr/leverans. Så gör denna prisökning att en Snickers skulle kosta 10 öre mer för att väga upp butikens kostnader. Butikerna skall ju även dela på kostnaden mellan Malmö och Haparanda. Skellefteåbutikerna skall ju inte betala hela kalaset.

Förstår inte folket att ni är grundlurade och bara accepterar de nya priserna? Lönerna har ju inte stigit märkbart de senaste två åren, så varför ökar priserna så markant? Jamen det krigas ju i Ukraina säger ni då (Alla faller för det tricket). Men inget krig har någonsin påverkat matpriserna i Europa tidigare.

Nu kan jag ju inte tvinga folk att sluta handla mat. Men jag kanske kan få folk att tänka på VILKEN mat man handlar. Köp inte den där dyra skinkan eller gurkan som kostar dubbelt mot förra året. Vi som konsumenter måste få handlarna att förstå att vi inte är så dumma som de tror att vi är. Sluta helt enkelt att lyxhandla. Köp bara det ni behöver och välj då den billigaste produkten. Barnen märker inte om ni har Heinz eller Felix ketchup i maten.

Det viktigaste i livet är ju trots allt inte pengar in, det är pengar ut. Man tjänar på att spara, inte jobba. När en butik kan köra med 25-50 procent i rabatter, visar det ju bara på hur överprisade varorna varit från början. För ni tror väl inte de säljer skinkan med förlust under rabattveckan? 

Kolla på era medlemsrabatter. Det är priset de ska sälja produkterna för normalt. Det är svårt, men sluta köpa nedsatta produkter. Då visar man butiken att sänkta priser är bättre överlag.