Dåliga vägar i Skellefteå kommun – varför görs inget?

Nu börjar det vara löjligt dåligt underhåll av vägar i Skellefteå kommun.

”Vägar med djupa sprickor, hål eller bristfälliga lagningar är idag mer regel än undantag”, skriver insändarskribenten.

”Vägar med djupa sprickor, hål eller bristfälliga lagningar är idag mer regel än undantag”, skriver insändarskribenten.

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Insändare2021-07-09 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De politiker som verkar tro att lösningen på trafikinfarkten är hastighetsbegränsning och vägavstängningar, har inte förstått att alla inte cyklar till Boliden, Medle eller Skelleftehamn. Bilister ska ta sig till jobb och köpcentra och de som har vägen som arbetsplats måste kunna ha en bra arbetsmiljö. Vägar med djupa sprickor, hål eller bristfälliga lagningar är idag mer regel än undantag.

Kommunen växer med industrisatsningar, men infrastrukturen runt om i kommunen lyser inte utan batteri. Torsgatan, Östra Leden och Svedjevägen väntar på åtgärder, men inga presenterade planer eller pengar finns till det. Förbifart Skellefteå kan vi också bara drömma om. Skulle vara intressant att få se en aktuell trafikräkning på dygnstrafik på Östra Leden en arbetsvardag i Skellefteås farligaste korsning.

Flygfältsvägen. Vet inte hur många år den varit på tapeten. Lorentz Andersson, tidigare kommunalråd (s) hade visioner på 80-talet om en ny sträckning från korsningen E4 – Sundgrundsleden till Skellefteå Airport, en snabb och trafiksäker väg som inte går genom byar som idag. Var tog den planen vägen? Det kanske räddar den regionala flygplatsen som Umeå och Luleå inte vill ha kvar. Bra anslutning till Norrbottniabanan får ni på köpet.

Trafikverkets satsningar på vägar i länet. Som vanligt hamnar de större vägsatsningarna söder om Robertsfors och söder om Botsmark, tyvärr just nu med en yta av vassa sprängstenar. Norr om dessa vägarbeten är satsningen fler vägkameror och hastighetsbegränsningar. Varför är det så? En möjlig orsak är att kommunen via Samhällsbyggnadsnämnden äskar pengar till fler cykelvägar och Umeå kommun kräver trafikleder, broar och fler förbifarter i den Länstrafikplan som prioriterar statliga medel.

Det är väl bra att fler cyklar, speciellt på sommaren, men någon vägskatt som bilisterna får betala finns inte. Att snöröja kostar också pengar, så fort det snöat några centimeter. Bilister utanför centrum får däremot köra SUV:ar i några decimeter snö innan snöröjningen. Cykelväg till Boliden var ett medborgarförslag som borde hamna i papperskorgen. Halva mitt yrkesverksamma liv har jag kört efter väg 95 alla tider på dygnet, fyra dager i veckan som chaufför. Under alla dessa år har jag sett två cyklister väster om Varuträsk, en flaggande fransman och en italienare. Cykelmotionärer har många andra fina cykelleder att välja på.

Berth Gustafsson