Jag har snart åkt i två veckor och är lika konfunderad varje morgon att det inte har hänt nån allvarlig olycka där. Bussförarna verkar helt uppgivna över allas situation när man vid klockan 06.30–07.00 måste backa i en blandning av en ”myrstack” av människor och allehanda fordon. Alla trängs utanför grindarna tillsammans med den ofta 50–60 meter långa kön av arbetare som står där för att komma genom kontrollen. Har vi inte kommit längre vad gäller säkerhetstänk i Sverige/Skellefteå? Har inte Skellefteå buss några skyddsombud? Ifall om, borde detta stoppats för länge sedan.
Dessutom verkar de som att kylan har kommit som en överraskning för jag har inte åkt med en enda buss hittills som kunnat upplevas som varm. Bussförarna sitter klädda som om vi vore på Nordpolen.
Onsdag den 17 november, samma dag som jag skulle åka första gången till Northvolt med linje 3, var en upplevelse i sig. På Risbergsgatan genomförs ett bussbyte och tydligen förarbyten. Föraren klev ut och gick iväg men ingen ny kom, så där satt vi i en nästintill fullsatt buss och väntade och väntade.
På andra sidan vägen kom en förare från linje 4 som förstått att nåt var galet, hon ringde trafikledare och löste problemet. Men ska detta kallas för en trygg och säker anslutning? Jag åker upp mitt 30-dagarskort sen blir det bil igen. Ingen skugga ska falla över bussförarna, ni gör ett fantastiskt jobb under dessa förhållanden.
Hanna och Håkan, före detta bussåkare
Svar direkt
Glädjande att höra att du valt att börja åka kollektivt, men tråkigt att höra att upplevelsen inte bara varit positiv.
Trafiksituationen på Bergsbynsindustriområde har varit allt annat än enkel. De stora byggnationerna medför problem för framkomlighet för både bilar och tunga fordon. Skellefteå kommun, Skellefteå buss och berörda industrier jobbar intensivt tillsammans för att lösa utmaningarna på både kort och lång sikt.
Mötesplatsen på Svedjevägen/Risbergsgatan som du nämner har varit en tillfällig lösning i lokaltrafiken för att möta förändringar i samhället där människor bor och arbetar. Kommunfullmäktige kommer att besluta om en möjlig förändring redan den 10 januari för att undvika bussbyte där och att korta ner restiderna. Vill även hålla med om att förarna gör ett fantastiskt jobb. Just när det gäller vinter och kyla så är det en extra problematisk tid då även bussarna påverkas av kyla. Bussarna i lokaltrafiken gör väldigt många stopp där både fram och bakdörrar öppnas samtidigt för lossning och lastning. Detta kyler ner bussarna oerhört snabbt. Fortsätt gärna att muntra upp förarna dessa kalla dagar.
Kristoffer Hedenström, trafikchef Skellefteå buss