I detta fall inleddes arbetet med stort intresse av en positiv tonåring. Väl på plats finns ingen som kan lära upp henne ordentligt inför den kommande sommaren, ingen som riktigt vill eller har tid.
Efter någon provrunda till brukarna blir hon satt på ett helt annat område. Viktiga detaljer kring enskilda brukare går helt förlorade eller kommer från brukarna själva. Det kan gälla viktiga fakta som speciell kost eller sjukdomstillstånd. Hela sommaren blir till en skräckupplevelse.
Det utvalda området innebär långa resor ut på landsbygden, där varken gps eller mobil fungerar. Då rundan är helt ny blir det svårt att hitta, kämpigt att hinna och extremt stressigt. När saker är oklara finns heller ingen att rådfråga eller så saknas mobiltäckning. Allt detta är också känt av ledningen.
Nya intima arbetsmoment tillkommer efter hand, skrämmande då det kommer oförberett. Och hur ska man bete sig om någon brukare är sjuk eller någon blir lite väl närgången.
Den dagbok som ska ifyllas varje dag ignoreras av personalen när dottern enligt instruktion vill skriva ner viktiga iakttagelser och händelser. Noteringarna är viktiga utifrån att varje möte med brukaren är lika betydelsefullt och varje dag kan innebära nya situationer som behöver noteras samt informeras vidare.
Det går inte slarva med introduktionen, även då det är för en begränsad tid. En sak är säker, den glada tonåringen kommer inte att välja hemtjänstjobb i framtiden, inte ens som sommarjobb.
Krav på förbättring
Svar direkt
Så oerhört tråkigt att läsa om din dotters upplevelse. Vi har som ambition att alla nya medarbetare ska känna sig väl mottagna, trivas hos oss och att den introduktion man får är anpassad efter de förutsättningar man har eftersom vi alla är olika och har olika behov.
Att arbeta inom hemtjänsten är roligt, omväxlande, komplext och oerhört givande. Vi har väldigt duktiga medarbetare som vanligtvis både introducerar och tar väl hand om våra värdefulla vikarier. Med sorg i hjärtat konstaterar vi att din dotter inte fick förutsättningarna att uppleva detta.
Vi är en stor organisation med upparbetade rutiner och strukturerad introduktionsutbildning, men uppenbarligen har vi trots detta misslyckats. Ta gärna kontakt med en av oss för att ge oss möjlighet att se vad som inte fungerade denna gång i vår planering.
Sonny Bergmark och Peter Näsström, verksamhetschefer hemtjänsten, Skellefteå kommun