Vi andades norrländsk klar luft. Inga miljöhot som nu, fanns för gemene man, i luften. Våra lokala makthavare borde växla upp sina ansträngningar att skapa vår tänkta Vancouveroas. Varför inte börja i morgon. Det borde vara slutsnackat.
Pengar är prioriteringar, ja visst och visst kan kommunen hänvisa till det man gjort och hur långa sträckor gång och cykelbanor är i kommunen. Men ta ett elefantsteg, så ska vi se att det märks. Det går bra att ha flera konkurrerande vaktbolag som “dammsuger” gatorna och lappar, plus fotograferar bilar som står fel eller för länge. Äldre och appar är en dålig kombination, även om äldre kan mycket.
Vi har många olika fordon på små hjul och stora. El eller naturmetoden. Hastigheter är olika. Få vet vilka regler som gäller. Vilken sida ska man gå på, vilken sida ska man cykla. Gångare som går i bredd. Folk som hytter med näven för att de inte kan reglerna. Alla plingar inte. Att “vi” bötfäller “cyklister” på bräda som inte har rätt att köra på Parkbron eller som kör några meter på gågatan är bara kosmetika och symtom, samt kontraproduktivt. Kontroll och bestraffning.
Börja sätt färg på gång- och cykelfälten, finns exempel i Stockholm, Umeå med flera ställen. Det behövs cykel- och gångtunnel under E4. Inte en, utan tre. Ja, tre. Cyklister bör få cykla från A till B utan att ta omvägar. Alla är bekväma av naturen. Man ser hur människor skapar stigar på gräsytor. Genaste vägen. Vi måste göra det lättare att cykla även om de mest inbitna eller funktionshindrade aldrig släpper en bilratt. Att transportera sig i friska luften är en ynnest. Hälsofrämjande istället för en chipspåse.
Vintertid är det utmaningar, men kommunen har regler. Finns det inget mer att göra? När fotgängare har gått på nysnö 5-10 centimeter, så trampas snön till tvättbräda och cykling blir svår och man ser få cyklister. Många problem i samma ägg, men kommunen får gärna svara.
Ekenstedt
Svar direkt
Vi förstår att du har många tankar och funderingar, varav flera som kommunen inte kan påverka. Men vi kan svara gällande cykling och trafikregler. Kommunen tillhandahåller utbildningsmaterial för pedagoger i grundskolan som täcker regler för trafiken. På kommunens webbplats finns också tips och information om de viktigaste reglerna för cyklister.
Vi har ingen möjlighet att köpa färgad asfalt med de asfaltsavtal vi har idag, men utvecklingen av gång- och cykelvägnätet är en prioriterad fråga. Det är av flera anledningar, dels att fortsätta bygga ut och bygga ihop nätet. Dels för att göra fler säkra överfarter och cykelparkeringsmöjligheter. Vi håller med om att det ska vara enkelt att nå gång- och cykelbanor och när de byggs strävar vi efter att bygga en så smidig väg som möjligt, men vi är begränsade till att hålla oss inom gällande fastighetsgränser.
Elin Blom, trafikingenjör Skellefteå kommun
Mikael Lindholm, avdelningschef gator och parker, Skellefteå kommun