Skellefteå växer så det knakar. Många tycker det är bra, mångfalden ökar och huspriserna är de högsta på länge. Skellefteå är just nu på alla världens löpsedlar. Ett Klondyke.
Det grävs och byggs överallt i staden. Cykelvägar breda som boulevarder, så cyklister inte ska trängas i framtiden.
Tanken svävar ju när man tänker att det kanske alltid kommer att fortsätta vara så här. Då kommunen totalt har missat infrastrukturen på vägar, eftersom busstrafiken också är ett misslyckande, åtminstone för oss som bor utanför stadsgränsen.
Man måste ha vägar för att vi medborgare ska ta oss till och från Skellefteå. Inte bara cykelvägar som lyser tomma …
Icke stadsbo
Svar direkt:
Trafiksituationen i centrala Skellefteå är ansträngd och kommer sannolikt att förbli så ett antal år framöver, eftersom staden växer och det ska byggas ny järnväg och nya vägar. Tills dessa ombyggnader är genomförda kommer det att vara rörigt att färdas inom centralorten.
Genom regeringens beslut om nationell infrastrukturplan tidigare i sommar är Trafikverket nu säkrad medel för att bygga ny E4 i Skellefteå och när den står klar kommer viss del av trafiken att kunna passera utanför centrum. Planering och byggande av ny E4 beräknas ta upp mot tio år.
Under tiden arbetar Trafikverket tillsammans med kommunen för att hitta enkla och snabba lösningar som kan underlätta för trafiken de närmaste åren, både för cyklister, kollektivtrafik samt övrig fordonstrafik.
Stefan Karlsson, strategisk planerare, Trafikverket Region Nord