Branschorganisationerna inom kollektivtrafiken håller nu på att ta fram en plan för hur de ska möta hösten och enligt Anders Tegnell handlar det bland annat om att köra bussar och tåg halvfulla, alla passagerare som måste åka till arbetet ska kunna göra det på ett tryggt och bra sätt, säger han.
Det här trodde vi skulle gälla även för oss som åker kollektivt med Skellefteå buss. Budskapet och rekommendationen kan ju i ärlighetens namn inte kunnat undgått någon. Är de helt ovetande om den trängsel som fortfarande råder på bussarna, tre veckor senare på en av de mest passagerarrika linjerna Skellefteå-Boliden-Jörn?
Enligt era chaufförer, som gör ett jättebra jobb, så ska/kan tio platser vara tomma i en buss som rymmer 50 passagerare. Det vill säga att Skellefteå buss väljer att fylla sina bussar till 80 procent. Det är då upp till påstigande passagerare att kliva ombord och öka trängseln eller vänta på nästa buss.
Det här låter orimligt. Även om vi valt att åka kollektivt så har vi tider att passa när vi nått våra slutstationer. Att vänta två till tre timmar på nästa avgång skulle nog varken vd:n för Skellefteå buss eller någon annan godkänna eller tycka vara ett bra alternativ. Skellefteå buss har på eget bevåg valt en helt egen strategi utan tanke på passagerarna, jag tolkar det som att vi inte är särskilt viktiga för företaget.
Om ovanstående ansvariga nyttjade kollektivtrafiken dagligen skulle nog utan tvekan extrabussar sättas in och jag skulle inte behövt skriva den här insändaren.
Kristina Ehnmark, Boliden
Svar direkt
Presskonferensen med Folkhälsomyndigheten och Svensk kollektivtrafik den 13 augusti tydliggjorde det branschen väntat på från nationellt håll. Alltså att trängsel i kollektivtrafiken inte kan fastslås och att denna typ av trafik inte kan leva upp till rekommendationen om 1,5 meters avstånd.
Det är skillnad på platsbokad kollektivtrafik och den linjetrafik som Skellefteå buss kör på så sätt att vi inte i förväg kan veta exakt hur många resenärer vi får på olika turer. Avseende regiontrafik sätter Länstrafiken tidtabeller och villkor samt bestämmer när vi får sätta in förstärkning. Den typen av buss är full när alla sittplatser är upptagna, utom raden närmast chauffören som ska vara tom. Stadstrafikens bussar är däremot byggda för att ta stående resenärer, ofta lika många som antalet sittande.
En enhetlig definition på trängsel för kollektivtrafikens alla trafikslag är svår att efterleva, därför finns ingen siffra framtagen nationellt. I praktiken är det inte möjligt för kollektivtrafikföretagens personal att vid var tid övervaka antalet passagerare i fordonen eller på en station. Resenärer som känner obehag bör själv ta beslut att stiga av fordonet om man upplever att det är för trångt eller vänta på nästa tur.
Skellefteå buss arbetar kontinuerligt med covidfrågan och har sedan i mars genomfört en rad åtgärder. Bland annat har alla bussar byggts om för att undvika trängsel vid främre dörren. Olika städteam rengör noga bussarna vid flera tillfällen dagligen. Chaufförer och resenärer informeras löpande kring hygien och egenansvar. De senaste trafikomläggningarna syftar också till att omfördela resurser där det åker många människor, till exempel har det införts kvartstrafik istället för halvtimmestrafik på de mest trafikerade linjerna i Skellefteå.
Vi följer dagligen beläggningsstatiken på bussarna och genomför åtgärder efter dialog med bland annat skolan, för att undvika trängsel under rusningstid. Skellefteå buss följer noga Folkhälsomyndighetens rekommendationer och samverkar med kommunkoncernen och Länstrafiken för att samordna rutiner och information.
Marie Larsson, vd Skellefteå buss