Har kommunen gjort utredningar och utvärderingar av de stora förskolorna som redan har byggts? Hur trivs personalen? Fungerar det att ha förskolor i flera våningar?
Sluta riskera barnens uppväxt för kommunens tillväxt. Expansionen av stan kan gå hand i hand med mindre förskolor som skapar tryggare miljöer och personal som inte blir utbränd. Små barn behöver en trygg miljö.
Tänk på barnen
Svar direkt
Förskolan är starten på det livslånga lärandet där barnens framtid och rätt till en utbildning i förskola med god kvalitet är grundläggande, oavsett storlek på enheten. Trygghet och en god omsorg är viktiga delar för att säkerställa barns utveckling och lärande i utbildningen.
Likvärdigheten ska öka i våra förskolor, såväl inom som mellan enheter och förskoleområden. Det är många olika utvecklingsområden som vi arbetar med för att öka likvärdigheten. Det kan exempelvis handla om att på övergripande nivå öka andelen utbildade medarbetare och på enhetsnivå om att bemanna och samordna utifrån de behov som finns för att säkerställa undervisningens kvalitet.
Ramprogrammet inför nya förskolebyggnationer innehåller områden om hur våra kommunala förskolor ska utformas i Skellefteå. Den anger även förutsättningar att våra nya förskolor ska bestå av fyra avdelningar eller fler och även att de ska byggas i två våningar. Vi utvärderar varje nybyggd förskola ett år efter uppstart. Då utvärderas förskolan utifrån innehållet i ramprogrammet. Det kan handla om exempelvis inre lärmiljöer, utrymmen för vila, utrymmen för toalettbesök, måltider, utemiljön samt trafiken i samband med förskolan.
Utifrån de utvärderingar som genomförts arbetar vi för att de synpunkter som kommer in ska leda till att vi bygger ännu bättre förskolor i framtiden.
Kerstin Steinvall, avdelningschef förskola, utbildning och arbetsmarknad, Skellefteå kommun
Fredrik Nilsson, avdelningschef, support och lokaler, Skellefteå kommun