Busstrafiken – från omodern till icke fungerande

Skellefteå kommun ville förbättra kollektivtrafiken och gjorde en stor och kostsam omläggning som inte blev bra.

Insändare 22 april 2022 07:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samtidigt med omläggningen skrotade man en nästan perfekt kollektivtrafik. Eftersom jag bäst kan linjen som går genom Ragvaldsträsk kan jag berätta hur det var och hur det blev. 

Innan omläggningen åkte grundskolans elever, gymnasieskolans elever och övriga resenärer i samma buss och den var aldrig fullsatt. Efter omläggningen skulle grundskolan åka med en egen buss, gymnasieskolan skulle åka med en annan buss och vi andra blev helt utan.

Efter ett år utan någon som helst kollektivtrafik blev det bestämt att allmänheten kunde åka med samma buss som gymnasieeleverna, som anlände till Skellefteå klockan 07.45 och gick hem 16.20. Det blev en lång vistelse i stan.

Efter ytterligare ett år, hösten 2021, kan vi glädjas åt att få tillgång till ytterligare två turer. Stort tack för det. Men vad jag inte kan förstå hur detta blev en förbättring. Ur miljösynpunkt är det fruktansvärt dåligt med bussar som kan köra efter varandra med få passagerare i varje. Ur ekonomisk synpunkt måste det vara en katastrof.

Tidigare, före omläggningen, behövde bussen inte köra runt Kroksjön och Gärdsmark om ingen skulle kliva av där, men det gör man nu, en stor omväg, som gör resan onödigt lång.

Och under hela sommarlovet blir vi helt utan kollektivtrafik. Kommunen pratade tidigare vitt och brett om anropsstyrd trafik, ringbil, men nu är det alldeles knäpptyst om den saken. Det vore underbart att få ta del av ringbilen för alla oss som blev/blir utan bussar i sommar, ja till och med året om för de som behöver.

Det finns så mycket som skulle förbättras enbart på den här linjen och jag önskar att höga vederbörande kunde lyssna på de som vet och inte bara fantisera ihop turlistor som inte fungerar. Vid mina sex första försök att åka med bussen i år var tre bussar någotsånär i tid (under 15 minuter sena), en var 25 minuter sen och två kom överhuvudtaget inte. Vid de sex senaste försöken att åka kollektivt kom ingen buss i tid, fyra var under 15 minuter sena, en 30 minuter sen och en uppenbarade sig aldrig.

Tre bussar har kört av vägen sedan i höstas, två stycken samma vecka och de välte dessutom. Det här är bara en linje av många i den "moderna" kollektivtrafiken i Skellefteå kommun. Jag vet att många är besvikna på den dyra och i många fall den försämrade kollektivtrafiken. Kommunen gick från en omodern (enligt kommunen) till en icke fungerande och dyr kollektivtrafik. Enbart på den här linjen finns det mycket som skulle kunna förbättras.

Waine Dagmarsdotter


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Insändare: Varför trafikerar ni med så många tomma bussar?

Varför trafikerar ni med så många tomma bussar?

Insändare: Är näringslivet viktigare än skolelevers säkerhet?

Är näringslivet viktigare än skolelevers säkerhet?

Positiva beskedet om Norrbotniabanan – då hoppas Trafikverket sätta igång • Öppnar kontor i Skellefteå

Positiva beskedet om Norrbotniabanan – då hoppas Trafikverket sätta igång • Öppnar kontor i Skellefteå

Insändare: Incidenter och olyckor vid bussgaraget

Incidenter och olyckor vid bussgaraget