Brukaren i underläge – personalen sätts i första rummet

Kommunen beöver lyssna till de anhöriga när konflikter mellan brukare och personal uppstår, menar skribenten.

Kommunen beöver lyssna till de anhöriga när konflikter mellan brukare och personal uppstår, menar skribenten.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2021-06-05 08:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om det blir en konflikt har en brukare med LSS inte stora möjligheter att få sin röst hörd, personalens behov och säkerhet sätts i första rummet. Anhöriga behöver ses som en resurs eftersom de känner brukaren bäst. Enligt LSS har brukaren rätt att få hjälp med det som händer i livet, för att kunna leva ett så bra liv som är möjligt.

Orolig anhörig

Svar direkt

Vårt uppdrag som kommun är att stödja personer med funktionsnedsättning att få möjlighet att leva som andra. Att få sin röst hörd är en självklar del av det. I vardagen gör vi detta genom att individer som har fått beslut om stöd, tillsammans med sin kontaktpersonal utformar en genomförandeplan. Genomförandeplanen beskriver hur individen vill att personalen ska stödja för att hen ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt utifrån sina förutsättningar.

Personalen som arbetar närmast individen är de som lär känna individen, lär sig förstå och varje dag anpassar stödet utifrån individens mående och vilja. Finns det konflikter försöker vi som kommun att lyssna in båda perspektiven, för att tillsammans med individen hitta en lösning som gör att personalen på ett tryggt och säkert sätt kan ge rätt stöd. Du som anhörig är viktig för oss och kan en sådan gång bidra med värdefulla insikter för att lösa situationen. 

Har du tankar och synpunkter så ta gärna kontakt med närmaste chef och berätta vad du som anhörig upplever. Det kan hjälpa oss att förstå situationen för att sedan tillsammans med individen hitta en bättre lösning. Har en person synpunkter på sitt stöd kan hen också vända sig till sin kontaktpersonal, ansvarig chef, handläggare eller någon annan som hen har förtroende för, eller lämna synpunkten via kommunens kundtjänst.

Madelene Wigenstam, chef på utvecklingsenheten, stöd och service, Skellefteå kommun