Brevet från kommunen: Nu upphör vi med vägunderhållet

I Norran den 11 mars skriver Annamaria Hedlund (S), ordförande Skellefteå Arbetarekommun och Lorents Burman (S), kommunstyrelsens ordförande i Skellefteå kommun, om enskilda vägar.

Kommunen meddelade att vägunderhållet ska upphöra, skriver insändarskribenten.

Kommunen meddelade att vägunderhållet ska upphöra, skriver insändarskribenten.

Foto: Ylva Forslund

Insändare2021-03-23 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De skriver: "Det är viktigt för kommunen att de närmare 100 milen enskilda vägar på vår landsbygd också fortsättningsvis ska finansieras, underhållas och skötas i motsvarande omfattning." Den 10 februari fick jag ett brev som markägare efter vägen 11422 del 1, mellan Ljusvattnet och Brännkälen, att den 31 april skulle samhällsbyggnad upphöra med underhållet. Det skulle vara roligt att veta hur många vägar som mer får indragna underhåll.

Mina frågor till ovanstående personer är:

  Ni skriver att det kommer något om vägarna, men när? Eller skjut på besluten tills ni har bestämt er hur det blir och meddela berörda parter att kommunen sköter underhållet som tidigare.

  Denna väg är i förfallstider ganska svag och kommunen har alltid satt ned bärigheten, men vem stänger ned vägen nu? Enligt brevet måste det ju bli vi markägare. Ska vi stänga av vägen med bommar eller gruslass i första hand?

  Eftersom det här är en del av genomfatsleden mellan Ljusvattnet och Brännkälen, vem ska skylta att vägen slutar i Brattfors-korsningen? Gör kommunen det?

Detta kommer att drabbar många som använder vägen, exempelvis för trasporter till jobb i Boliden och Skellefteå. Vägen körs till 90 procent av icke markägare och många tunga transporter använder vägen. Om vägen körs sönder och vi markägare ska ta kostnaden kanske vi måste sätta upp bommar. Jag tror inte att markägarna vill betala vägunderhållet, då den är en genomfartsväg för fler än markägarna.

Stefan Pettersson, Ljusvattnet, Burträsk

Svar direkt

De i media omskrivna 31 byavägar som kommer att förlora drift och underhållsstöd, har sin grund i ett tidigare beslut från Trafikverket om att inte utbetala statsbidrag för vägar under 1 000 meter. Vår uppfattning är att dessa berörda vägar även fortsättningsvis fyller en viktig funktion i kommunens vägnät. Därför kommer samhällsbyggnadnämnden under våren fatta ett positivt beslut för fortsatt drift och underhåll av dessa nämnda vägar. Som vi skrev i debattartikeln så är de närmare 100 milen enskilda vägarna på vår landsbygd ett viktigt prioriterat område.

De frågor du tar upp vad gäller det utskickade brevet för väg 11422 så finns det goda skäl att utreda ifall det gjorts en felaktig tolkning/bedömning från Trafikverkets sida. Därför kommer nu samhällsbyggnad att ta upp den dialogen med Trafikverket. Men det är viktigt att du som markägare ändock kontaktar kommuns kundtjänst så lotsar de dig vidare i dina frågor.

I övrigt råder inga nya förutsättningar varken från Trafikverket eller kommunens sida för enskilda vägar med statsbidrag över 35 procent. Beslutet från kommunfullmäktige 2005 gäller allt jämt.

Lorents Burman (S) kommunstyrelsens ordförande

Peter Stensmar (S) tf.ordf samhällsbyggnadsnämnden

Annamaria Hedlund, ordförande Skellefteå Arbetarkommun