Enligt Volvo kommer dÀrmed elbilen att bli grönare totalt sett först vid 11 000 mil jÀmfört med en bensinbil om elen kommer frÄn en europeisk elmix med 60 procent kolkraft. Om elen kommer frÄn vindkraft blir strÀckan 4 900 mil.
Om jÀmförelsen i stÀllet görs mot en bensinbil tankad med biometanol eller bilar som körs pÄ fossil diesel blir strÀckan Ànnu lÀngre. Det Àr produktionen av batterierna som gör att miljökostnaden drar i vÀg.
Ett annan orosmoment Àr Ätervinningen av batterierna. Hela batteriet kan inte Ätervinnas och det sker Ànnu ingen organiserad batteriÄtervinning. Andra orosmoment Àr att en rad sÀllsynta mineraler krÀvs för batterierna och var de ska komma ifrÄn Àr ett stort frÄgetecken. Svenska regeringen varslar om att nya gruvor mÄste öppnas för att tillgodose behoven av frÀmst de sÀllsynta metallerna.
Elbilsentusiasterna sĂ€ger dĂ„ att nya typer av batterier Ă€r pĂ„ gĂ„ng som Ă€r mera miljösmarta, men de finns Ă€nnu inte. Centerpartiet och Svenska Naturskyddsföreningen vill dessutom att det beslutas om skrotningspremier för att skynda pĂ„ bytet av âfordonsflottanâ.
Det Àr naturligtvis bilindustrins drömscenario att vi ska byta till elbilar och dessutom sÄ snabbt som möjligt. Deras affÀrsidé Àr att tillverka och sÀlja bilar, inte att vara miljövÀnlig. Om det dÄ visar sig om nÄgra Är att elbilssatsningen blev en flopp för mineralerna och elen inte rÀcker till och bilindustrin i stÀllet ska tillverka nÄgot annat kommer den inte grÄta utan jubla.
Om vi sÄ snabbt som möjligt ska dra ned pÄ klimatpÄverkan frÄn fordonsflottan ska vi begrÀnsa nyproduktion och i stÀllet sköta om de fordon vi har och sÄ snabbt som möjligt byta brÀnslen i dem till fossilfria motsvarigheter som Biometanol, Bioetanol och HVO100.
I stĂ€llet för att subventionerna med rot- och rut-avdrag bör vi införa ett rep-avdrag för till exempel bilar som Ă€r Ă€ldre Ă€n tio Ă„r. Det skulle vara en Ă€kta grön skattevĂ€xling som gynnar klimatet och âvanligtâ folk.
Ă ke Paulsson