Den ineffektiva och sjuka vården

Jag har varit inom vården som patient sedan jag var spädbarn. Som vuxen även som personal. Under åren som gått har vården försämrats. Vi har inte längre en fungerande och effektiv sjukvård i Sverige. Däremot har vi en sjuk vård.

Insändarskribenten skriver att efter 6 timmar sitter hen fortfarande i väntrummet, som nu är ännu mer belamrat med sjuka människor. Sittplatserna är slut. Sängarna är slut".

Insändarskribenten skriver att efter 6 timmar sitter hen fortfarande i väntrummet, som nu är ännu mer belamrat med sjuka människor. Sittplatserna är slut. Sängarna är slut".

Foto: Nina Leijonhufvud

Insändare2022-08-11 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om du blir akut sjuk vardagar mellan 7.00 – 17.00 ska du i första hand vända dig till hälsocentralen. En vårdinrättning där telefontiderna i regel är slut innan klockan är 08.01. 

Du ska då ringa 1177 eller vända dig till hälsodigitalen. Väntetiderna där är orimligt långa. Att sitta i kö en till två timmar är vanligt. 

Om de bedömer att du behöver hjälp skickas ett meddelande till hälsocentralen och de ska i sin tur ringa upp och göra en bedömning. Detta gäller alltså om du behöver hjälp samma dag under arbetstid.

Blir du sjuk efter det, ska du helst också vända dig till 1177 i första hand. När du suttit i kö i en timme eller två får du kanske rådet att åka på akutmottagningen. Du åker dit och möts av ett överfullt väntrum.

Akutmottagningen är så överbelastad att du inte kan få ligga ner om du behöver det. Efter sex timmar har du inte fått träffa någon. Du sitter fortfarande i väntrummet, som nu är ännu mer belamrat med sjuka människor. Sittplatserna är slut. Sängarna är slut.

Du hör någon prata om att de ringt efter ambulans, men alla var upptagna. De fick ta sig in själva. Jag vet att den som behöver vård först också får det. Personalen gör sitt bästa.

Tidigare hade jag en ansvarig läkare på hälsocentralen. Ville jag ha kontakt med henne skickade jag ett meddelande via 1177, hon bedömde då hur snabbt jag behövde en tid. Smidigt. Nu måste du ringa dem och en sköterska bestämmer OM du får en tid hos din läkare. Hur kan detta vara effektivt?

En annan sak som är skrämmande är hur ovilliga mottagningarna är att skicka remiss till specialister på en annan mottagning. Sparivern inom sjukvården är skrämmande. Befolkningen blir inte friskare bara för att vården får mindre pengar.

Resursbristen får konsekvenser. Sjuka människor bollas fram och tillbaka mellan vårdinrättningar. Får du träffa samma läkare mer än en gång ska du vara glad. Det är ungefär lika sannolikt som att du vinner på lotto utan att spela.

Att träffa en ny läkare varenda gång du söker vård är ren galenskap. Om du har tur har läkaren 30 minuter avsatt för besöket. På den tiden ska du lyckas sammanfatta kärnan i ditt mående för att få den hjälp du behöver. 

Den bedömning du får baseras på den läkarens korta intryck av dig. Om du har en komplicerad vårdhistoria hinner du inte ens skrapa på ytan på den korta tiden. 

Vården måste förändras. 

J.L