De resurser som finns i förskolan används istället till vikarier för att täcka upp sjukdom eller annan frånvaro. Detta gör att de barn som är i behov av särskilt stöd samt har rätt till stöd enligt skollagen får stå åt sidan och bortprioriteras, då det är viktigare för ledningen att spara pengar.
Samtidigt som kommunen bygger nya fleravdelningsförskolor tar kommunen också bort förskolor, vilket gör att barngrupperna ökar markant på de nya förskolorna. Jobbar man inom en fleravdelningsförskola har man inte samma tillgång till vikarie utan man får ofta lösa frånvaro och långtidsfrånvaro själva i byggnaden, vilket gör att vi ibland blir underbemannade. Detta sliter på personalen något oerhört.
Vi pedagoger känner oss utelämnade och det är ingen som riktigt värnar om vår hälsa förrän det är försent. I dagsläget räknar man sex barn per pedagog, men till hösten planerar man att dra ner på bemanningen och det finns inga garantier att barngrupperna blir mindre. Vi pedagoger är slitna, trötta, uppgivna och vi vet inte hur länge vi kommer att orka – så vi vänder oss till er föräldrar.
Det är ni som kan göra skillnad för oss och framförallt för era barn. Våga fråga, våga ha åsikter och våga höras. Tillsammans för en tryggare vardag för ditt barn.
Två pedagoger med hela yrkeslivet framför oss
Svar direkt
Alla som jobbar i förskolan är viktiga. Jag vet att året har varit slitsamt. Vi lever i en pandemi som påverkat oss på många sätt. Ni har alla gjort och fortsätter att göra ett fantastiskt arbete i Skellefteå kommuns förskolor. Du pedagog, som möter barn och vårdnadshavare varje dag – din röst är viktig. Du som inte mår bra, är trött och uppgiven, börja med att i dialog med din rektor lyfta dina eventuella arbetsmiljöfrågor.
Just nu befinner vi oss i en växande kommun där vi gör oss redo för ett ökat antal invånare, stora som små. För- och grundskolenämnden beslutade 2016 om ett ramprogram som vi nu följer. Enligt det ramprogrammet ska vi bygga förskolor med minst fyra hemvist (fyra avdelningar som delar på gemensamma utrymmen som exempelvis ateljéer). Att bygga på detta sätt är fördelaktigt ur både ett ekonomiskt och ekologiskt perspektiv. Det frigör även yta för förskolans utemiljö.
Barngrupperna i fleravdelningsförskolor är inte större i antalet barn per avdelning. Antal barn beror bland annat på hur man valt att organisera sina grupper. Avdelning förskola arbetar aktivt med att utveckla arbetssätt så att de resurser vi har används på bästa sätt varje dag, vilket ska leda till en god arbetsmiljö för barn och personal på förskolan.
Kerstin Steinvall, avdelningschef förskola, Skellefteå kommun