Att strandas på Umeå Ö

"Det är inte ok att den mest expansiva regionen i norra länsdelen med runt 100 000 invånare inte har smidiga tåg- och bussförbindelser utan att vi strandas på Umeå Ö".

"Det är inte ok att den mest expansiva regionen i norra länsdelen med runt 100 000 invånare inte har smidiga tåg- och bussförbindelser utan att vi strandas på Umeå Ö".

Foto: Magnus Grimstedt

Insändare2024-08-31 04:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Först kom Trafikverkets besked att det skulle ta upp till sex veckor att åtgärda inkörningsfel i nya programvaran med beräknad hastighet på 30km/h vid flera övergångar på tågsträckan Sundsvall - Umeå. Sträckan var medvetet vald som teststräcka. Senare kom SJ:s besked att sluta köra nattågen Göteborg - Umeå. I båda fallen reagerade, med rätta, både folk och Umeås politiker. Och vi längre norrut med umeborna. Som norrlänningar delar vi dessa erfarenheter. Men perspektivet sträckte sig inte längre än till södra länsdelen för Umeås kommunalråd, och det verkar inte som om länspolitiken har gjort det på länge.

Ett av Sveriges största tillväxtområden är Skellefteå. Det har inte rullat ett persontåg till Staan sedan 1990 och det dröjer innan vi får se den fantastiska utveckling som skett sedan Botniabanan förband kuststäderna och tätorterna söder om Umeå. Norrbotniabanan har försenats under de borgerliga regeringarna sedan 2006 och Skellefteå saknar ännu de statliga stöden för nödvändiga infrastruktursatsningar.

Vi miljömedvetna medborgare i de norra länsdelarna som ändå försöker resa kollektivt för både arbetsresor och privat, har det inte lätt. Det är inte bara en gång vi strandat på Umeå Ö på grund av inställda tåg men främst på något som kan åtgärdas inom vår egen region. Att resa Örnsköldsvik - Umeå tar dryga timmen, att resa Ö-vik - Skellefteå tar mer än fyra timmar!

Tidtabellerna får tågtrafiken och busslinjerna är inte synkade för resor förbi Umeå. Ankomsterna söderifrån till Umeå Ö kl 16.23, 17.21, 18.18 samt 18.29 ger följande marginaler till bussavgångarna vid Universitetssjukhuset: +2, - 1, +7 och - 4 minuter. Har en tur kan en rask löptur leda till att hinna med bussen norrut (som försvårats av spårbytet på perrongen!), men för den som inte har den rörligheten eller om tåget är fem minuter försenat, så är vi många som får vänta i NUS/Resecentrums vänthall.

Kan jag vädja till kommunala (i Umeå, Robertsfors, Skellefteå) och regionala politikers vilja samt tågbolagens och Trafikverkets planerare att se till att lösa det här? Det är inte ok att den mest expansiva regionen i norra länsdelen med runt 100 000 invånare inte har smidiga tåg- och bussförbindelser utan att vi strandas på Umeå Ö. Vem av er kommer att vara först på bollen?

Och kan jag vädja till umebornas inlevelseförmåga och stöd i denna fråga? Vi i norr gillar er och vi kommer gärna till Umeå, men inte så mycket att vi vill lägga en extra timme en vardagkväll i en väntsal på Umeå Ö. Huvva.

Anders Wesslund