Så kom ytterligare ett klimatskadligt beslut av vår regering. Man slopar flygskatten trots kritik från Naturvårdsverket och fler andra remissinstanser. Regeringen hänvisar till att det är nödvändigt för näringslivet och för fortsatt tillväxt men att det ökar våra utsläpp när vi är mitt inne i en klimatkris berörs knappt. En sådan tillväxtpolitik tar oss till en global temperaturökning på mellan 5 och 7 grader i Sverige år 2100. Det innebär en kollapsad värld som ingen av oss vill leva i.
Forskning på Chalmers och KTH pekar mot att höginkomstländer behöver halvera flygresandet jämfört med före pandemin för att flygsektorns utsläpp ska minska i den takt som behövs för att nå klimatmålen.
I princip bör verksamheter betala för sina klimatutsläpp men av någon obegriplig anledning ska alltid flyget undantas. Det internationella flyget är undantaget från moms och har dessutom andra skattebefrielser som motsvarar miljardbelopp. Flygskatten kan ses som en kompensation som utjämnar balansen mot andra transportslag en aning.
Argumenten för slopad skatt liknar mest spekulationer. Det sägs ge ökad tillväxt, svensk konkurrensfördel (faktum är att Frankrike, Tyskland, Danmark och Storbritannien införde skatten redan 1994). Vidare tror man att det gynnar den gröna omställningen (?!), ger mer utbyte med andra kulturer och till och med bättre klimatpolitik (Ulf Kristersson). Argumenten imponerar inte.
Negativa effekter av slopad flygskatt bygger på fakta. Det ger ökade utsläpp på 1 miljon ton koldioxid till 2030 samt minskade statliga inkomster på 1,8 miljarder kronor. Dessutom sänder det en signal till alla i vårt land att flygande inte är speciellt klimatskadligt vilket är tvärtemot all etablerad forskning på området.
Förtvivlad men inte uppgiven