Är kollektivtrafiken i utveckling eller avveckling?

Enligt Skellefteå buss nya planer för lokaltrafiken 2022 ska linje 3 sluta gå till Plåtvägen och i stället ha sin ändhållplats vid Nyckelgatan. Orsaken sägs vara ekonomisk, vilket känns märkligt med tanke på att de nyligen valt att höja biljettpriserna.

Insändarskribenten är kritisk till att linje 3 ska sluta gå till Plåtvägen.

Insändarskribenten är kritisk till att linje 3 ska sluta gå till Plåtvägen.

Foto: Lars Eriksson

Insändare2021-12-09 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Eller ska vi tolka denna linjeförändring som att ekonomisk vinning går före samhällsansvaret? Så vitt jag vet är Skellefteå buss fortfarande en del av Skellefteå kommun, som ska ansvara för alla sina invånare. Inte minst skolungdomar i alla åldrar.

Det ligger två gymnasieskolor på Plåtvägen: Yrkesgymnasiet och Anderstorpsgymnasiet. Båda dessa skolor har elever som kommer från alla delar av Skellefteå med omnejd och som regelbundet åker buss. Eller rättare sagt: som måste åka buss, eftersom de tidigast i årskurs 3 kan förväntas ha körkort. Som förälder till ett barn på en av skolorna och ett barn som planerat att söka till den andra skolan, känns detta inte som ett genomtänkt beslut av Skellefteå buss.


På Skellefteå buss egen webbsida kan man läsa följande: ”Skellefteå buss tar hand om kollektivtrafiken i Skellefteå […] Vi står också bakom flygbussen och skoltransporter.”, ”I ett snabbväxande Skellefteå får det kollektiva resandet en allt viktigare roll. Både med tanke på hållbarhet och framkomlighet.”

I och med den planerade förändringen av linje 3, går Skellefteå buss alltså emot sitt eget uppdrag gällande skoltransporter och framkomlighet. Man försvarar sig med att de närmaste hållplatserna på andra busslinjer ligger inom en 600 meters radie från skolorna. Fågelvägen! I verkligheten är det en minst 1,5 kilometers promenad i hällregn, 30 gradig kyla och snöstorm. 

Man kunde åtminstone förvänta sig att morgonturerna på linje 3 kunde gå hela vägen till Plåtvägen, eftersom det är vid den tiden elevernas behov av en tillförlitlig kollektivtrafik är som störst. Inte en orimlig begäran, eftersom Skellefteå buss har dedikerade skolbussar till andra gymnasieskolor. I annat fall går det inte tolka det som något annat än att Skellefteå buss struntar i både hållbarhet och framkomlighet. Varför skulle man annars förbise dryga 200 gymnasieelevers behov av en säker och lättillgänglig färd till sina utbildningar?
JME

 Svar direkt

Utbildningsförvaltningen tittar på möjligheten att dra ut en buss från Anderstorpskolan för att säkerställa att eleverna på Plåtvägen kommer till skolan i tid. Då det är många elever med långa avstånd som går på dessa gymnasieskolor finns särskilda behov för att klara kopplingarna till övrig länstrafik.

En väl utvecklad kollektivtrafik innebär att bussen kör i täta intervall där människor faktiskt åker buss. Att lägga flera miljoner om året på att köra till Plåtvägen är inte effektivt nyttjande av skattemedel och dessutom dåligt för miljön eftersom antalet elever och andra resenärer som åker buss hit är försvinnande litet. Av de 200 elever som skribenten hävdar går på gymnasieskolorna på Hammarängens industriområde är det enligt statistiken färre än 10 elever per skoldag som åker med buss 3 från Plåtvägen.

Enligt uppgift från Skellefteå buss så är syftet med de nya taxorna att det ska bli enklare att köpa biljett. Prisjusteringarna slår lite olika vilket innebär billigare för en del och dyrare för de som bor närmast centrum. Det har inte skett några prisjusteringar de senaste åren och det är därför motiverat att justera för att uppnå en relevant prissättning.

Robert Nyman, verksamhetschef Trafik och Lena Nilsson, ansvarig för skolskjuts på utbildningsförvaltningen Skellefteå kommun