Är fri fart och dunka-dunka legitimt för nyttotrafik?

Alla i kommunen har upplevt att fartbegränsningen har minskat de senaste åren. Samtidigt verkar det vara fri fart för företagsbilar, hemtjänst, taxi, bussar och den nattliga tidningsutdelningen.

Insändarskribenten funderar över polisens policy för trafikkontroller och får svar direkt.

Insändarskribenten funderar över polisens policy för trafikkontroller och får svar direkt.

Foto: Johan Nilsson/TT

Insändare2022-08-24 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafikkontrollerna verkar ha ökat men när stoppades senast en byggarbetare eller taxi för kontroll av fordon och nykterhet? Eller en helt vanlig buss för den delen? 

Att privatpersoner som är ute och kör på natten verkar oroa polisen. Vissa kör alldeles för fort och med fordon som bryter mot lagen. Vi ska bort med irriterande ungdomar som spelar musik på hög nivå. Lustigt nog bryr de sig knappast om den hastighet som hemtjänst eller tidningsbuden kör med på villagator i kommunen. Är fri fart och dunka-dunka helt legitimt om man delar ut tidningen eller besöker gamlingar mitt i natten? 

Vet ni att bilarna de kör är 100 procent lagliga? Att förarna har körkort? Inga lysen som har slocknat eller andra fel? Om inte så undrar jag varför ni aldrig har kontroller av förare, hastighet och fordon eller ens syns till då. 

Undrar sa flundran om gäddan är en fisk

Svar direkt

Polisens arbete i trafiken har flera syften, bland annat att öka säkerheten samt förhindra och upptäcka brott. Sättet arbetet bedrivs på är baserat på kunskap och erfarenhet – strävan är att det ska vara så effektivt som resurserna tillåter. Allt för medborgarnas trygghets skull.

Arbetet i trafiken är något som sker alla dagar, dygnet runt och året om, genom kontinuerliga slagningar på registreringsnummer samt genom att stoppa och kontrollera fordon i trafiken. Det som kontrolleras är bland annat nykterhet hos förare, hastighet, fordonens skick och utrustning. I de fall reglerna inte följs lagförs detta.  

Huvuddelen av polisens verksamhet riktat mot trafik sker under frekvent tid, det vill säga under tider med mer trafik. Man utgår också från olycksstatistik och gör fler kontroller på sträckor där det finns större risk att människor skadas eller dödas i trafiken.

Har du som medborgare önskemål eller tips om var polisen ska kontrollera trafik och/eller om man upplever störningar är du varmt välkommen att höra av dig.

Daniel Pettersson, chef för trafiksektionen i polisregion Nord.

Peter Enmark, gruppchef lokalpolisområde Skellefteå