Apotekskund: Sluta fråga om mina privata åkommor

Kalla mig omodern, men jag har en tanke kring vad ett apotek bör vara: En plats där jag kan hämta ut mina receptbelagda mediciner. Undrar jag något – då frågar jag givetvis den kunniga personalen om råd.

Skribenten tycker att personalen på apoteket ställer alltför privata frågor.

Skribenten tycker att personalen på apoteket ställer alltför privata frågor.

Foto: Fredrik Sandberg / TT

Insändare2021-04-26 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vad jag däremot inte vill, det är att avkrävas svar kring min kropp och mina vårdkontakter från personer jag inte har någon relation till, och som inte har något med det att göra. Denna vecka har jag två gånger hämtat ut receptbelagd medicin på Apoteket Hjärta – en gång vid Coop och en gång vid Ica Kvantum i Skellefteå. Båda gångerna har en läkare skrivit ut en medicin till mig; en medicin jag testat tidigare och som både läkaren och jag anser att jag bör fortsätta att använda.

Vid ena tillfället frågar personalen, medan hon bereder medicinen, om den fungerar bra för mig? Detta är alltså en medicin jag använt länge, och som en läkare nu skrivit ut ytterligare ett uttag på. Vad har apotekets personal med detta att göra? Och varför anses det rimligt att jag ska stå där och prata om det? Vad skulle hända om jag sa nej? Personalen kan ju inte direkt ge mig en annan medicin. Har jag åsikter om hur en medicin fungerar för mig tar jag det givetvis med en läkare eller sjuksköterska.

Vid mitt nästa apoteksbesök frågar en personal mig om jag sökt hjälp för detta fysiska besvär, som återkommer då och då. Jag blir alldeles mållös. Vilka läkarundersökningar jag gjort och vilka vårdkontakter jag haft tycker inte jag att jag behöver diskutera med en anställd på ett apotek. Självklart förstår jag att apotekets personal är kunnig inom medicin – men jag tycker att det är oerhört kränkande att få frågor om mitt medicinska privatliv bara för att jag hämtar ut medicin. Lika lite vill jag att personal i en matbutiks kassa frågar vad jag ska ha den där fetaosten till?

Denna frågvishet hör givetvis till de privatdrivna apotekens "kundstrategi"; att personalen ska framstå som trevlig och hjälpsam. Men snälla, låt mig slippa småprata om mina privata åkommor med personal som inte har med detta att göra.

Emma

Svar direkt

Tack för att du förklarar hur du upplevt servicen hos oss, det tar vi tacksamt emot. Först en liten bakgrund - på Apotek Hjärtat vill vi hjälpa våra kunder till bättre hälsa och välbefinnande, och ett sätt vi gör det på är i kunddialogen kring receptläkemedel. De av apotekens medarbetare som arbetar med recept är legitimerade farmaceuter – med utbildning inom läkemedel och läkemedelsanvändning, i den rollen har de också ett ansvar för att bidra till att de förskrivna läkemedlen kommer till rätt användning. 

Det innebär att vi kan behöva ställa både breda frågor om hur det fungerar och mera specifika frågor kring ett visst preparat – exempelvis om vi vet att det finns en vanlig biverkan som man lätt kan avhjälpa, eller om vi vet med oss att tidpunkten för medicineringen är väldigt viktig för effekten. Den sortens mera konkret dialog om läkemedlen har inte alltid vården möjlighet att ha och vi har alltså ett ansvar här. Man kan se det som att vi är en del i vårdkedjan.

Självklart ska inte känslan vara att vi kränker någon, och vi strävar alltid efter att dialogen skall vara så lyhörd och anpassad som möjligt. I det här fallet verkar vi inte riktigt ha mött dina förväntningar och det beklagar jag verkligen. Vi tar med oss återkopplingen och hoppas att vi kan få till en bättre dialog nästa gång.

Monika Magnusson, försäljningsdirektör Apotek Hjärtat