Ännu en missad skoldag på grund av Länstrafiken

Bussen dök aldrig upp i Norsjö. Skribenten undrar vad Länstrafiken ska göra åt saken och får svar direkt.

Bussen dök aldrig upp i Norsjö. Skribenten undrar vad Länstrafiken ska göra åt saken och får svar direkt.

Foto: Lennart Enkvist

Insändare2022-03-02 18:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Linje 32 med avgång från Norsjö (till Skellefteå) med avgångstid 06:45 onsdag 2022-02-23 Ankom aldrig. Norsjö busstationen. Mina söner som var i tid till busstationen för att ta sig till sina gymnasieskolor, missade ytterligare en skoldag, (detta är inte första gången som trafikutövaren missköter sitt uppdrag). 

Ersättningstransport i form av taxi dök upp först 08:00, men hade inte plats för samtliga elever. Jag blev nu tvungen att köra från hemmet (tre mil enkel väg) för att hämta hem dem, vilket också leder till förlorad arbetstid och inkomstbortfall. Förutom att jag kräver ersättning, kräver jag också att ni tar tag i det bristfälliga utförande som Skellefteå buss bedriver. Förutom att bussarna är sena eller inställda kan också läggas till att elever och andra resenärer från gång till annan har fått åka i kalla bussar.

Jag kräver att ni svarar på vad ni gör ni för att få ordning på eländet.

D. Lindmark

Svar direkt

Jag beklagar verkligen de problem som varit den senaste tiden på linje 32 mellan Lycksele och Skellefteå. Vi har löpande dialog med trafikföretaget, i det här fallet Skellefteåbuss.

Skellefteåbuss har tagit fram en handlingsplan för att åtgärda samtliga problem, vilket innefattar hur bussarna ska förvaras nattetid i Lycksele, förarna och deras agerande, hur man ska gå till väga vid eventuella störningar för att snabbare få fram ersättningstransport och så vidare.

Länstrafiken följer detta mycket noggrant och kommer fortsätta ha löpande kvalitetsmöten med Skellefteåbuss.

Jag ber alla som drabbats av problemen på linje 32 om ursäkt, men försäkrar att både vi och Skellefteåbuss gör allt vi kan för att ställa saker och ting till rätta, så att ni som resenärer upplever att ni kan lita på kollektivtrafiken.

Välkommen ombord!

Harriet Söder, vd, Länstrafiken i Västerbotten AB