Om kunden har autogiro med e-faktura tas ingen avgift

Fakturaavgiften tas bara ut om kunden har autogiro med pappersfaktura menar insändarskribenten.

Fakturaavgiften tas bara ut om kunden har autogiro med pappersfaktura menar insändarskribenten.

Foto: Hanna Franzén/TT

Insändare2020-07-18 06:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren i Norran den 14 juni. 

Fakturaavgiften tas bara ut om kunden har autogiro med pappersfaktura. Om kunden har autogiro med e-faktura tas ingen avgift ut. Vi är enligt lagen om elektronisk kommunikation skyldiga att meddela våra kunder hur mycket de ska betala.

Många företag med autogiro aviserar kanske en gång om året, men då handlar det om fasta summor, det vill säga samma summa varje månad. Hos oss betalar kunderna olika beroende på innehav över året och rörliga avgifter. Alltså måste vi avisera innan autogirobetalningen sker. Om kunden har autogiro med e-faktura så betalar de inte någon fakturaavgift. För support och guidning rekommenderar vi att du går in på Mitt Telia där du får mer information om hur man beställer e-faktura eller autogiro. Alternativt att du kontaktar vår kundtjänst på telefon, chatt eller mail.

Inger Gunterberg Telia Pressavdelning