Det är sex aktörer, fyra länstrafikbolag och två kommunala bussanordnare, som nu samarbetar om ett gemensamt biljettsystem som har projektnamnen Bob Snowracer: Skellefteå Buss, Luleå Lokaltrafik, Länstrafiken Västerbotten, Länstrafiken Jämtland, Din Tur i Västernorrland, samt Länstrafiken Norrbotten.
– Målet är att göra resandet sömlöst över geografiska och organisatoriska gränser. Vi jobbar ihop med utvecklingen, men vi kommer att behålla möjligheten till egen profilering, berättar Marie Larsson.
Tanken är att resenären bara ska behöva köpa en biljett hur den än åker inom det aktuella området.
– Det gör att vi också måste skapa förutsättningar att hålla ihop kundservicen och ge samordnad information till våra resenärer.
En förstudie gjordes under 2020/2021 och nu ligger projektet i en upphandlingsfas. För att förstå nya mönster och resbehov så har det under projektets gång skett en dialog med Northvolt och andra aktörer med många tillresande.
– Det som nu upphandlas är ett system med en app som resenärerna ska kunna resa med. Allt ska nu synkroniseras gemensamt. Arbetet sker nära teknikavdelningarna i respektive bolag, förklarar Marie Larsson och berättar att det handlar om att förenkla resandet för kunderna.
Hon konstaterar att Skellefteå Buss trafik har återhämtat sig efter pandemin– såväl lokal- som flygbusstrafiken.
– Det har gått snabbare än vi väntat oss, säger hon och berättar att det sker en noggrann analys av resenärsströmmarna – och hur den kan ändra behoven av bussar.
– Motivationen att resa kollektivt ökar. Många av de som flyttar till regionen är vana att åka kollektivt. Dessutom finns det många som funderar på vilket klimatavtryck som de gör och vill bidra till ett bättre samhälle för kommande generationer.
Om allt går enligt plan ska den nya resenärsappen införas under våren 2023.
Parallellt med att uppstart kommer att ske i norr pågår ett arbete på riksplanet om att det ska gå att åka sömlöst i hela landet. Regeringen har bett att trafikverket att föreslå hur ett ekonomiskt stöd till regionerna ska utformas för att de ska kunna utveckla och samordna sina biljettsystem. Uppdraget ska redovisas i sommar.