Kommunens planeringschef Lars Hedqvist ser stora utmaningar under flera år framöver.
Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå ska delvis byggas efter länsväg 372:s sträckning. Det är leden mellan Northvolt och hamnen, där alla transporter från basindustrin går.
– Huvudstråket måste flyttas och provisoriska lösningar ska till. Trafikverket jobbar intensivt tillsammans med oss, säger Hedqvist.
Northvolt har anställt över 1000 personer samtidigt som drygt 3000 arbetare bygger upp anläggningen. Trycket från personbilstrafiken har ökat markant i och kring stan. Lägg till att omfartsvägen Klockarbergsleden är avstängd på grund av ombyggnad av en bro, vilket begränsar framkomligheten och trycker in trafik mot centrum.
Kanalgatan, Östra leden med Torsgatans anslutning till Northvolts fabrik och E 4 genom centrum och runt Solbackens handelsområde är exempel på vägar som fått köbildningar.
Samtidigt har kommunen anlagt rondeller, gång - och cykelbanor och skapat nya linjer för kollektivtrafiken för att lätta på trycket. Något som under byggtiden bidragit till ökade problem.
– Byggen av bostäder och skolor påverkar också kapaciteten på vägarna. Men generellt har vi fått effekt på åtgärderna. Fler cyklar och åker buss. Men det återstår stora utmaningar. Industrierna i östra delen av stan kommer ha uppemot 6 000 anställda i framtiden. Klart det ställer nya krav, säger Hedqvist.
Här är fem åtgärder som ska lösa Skellefteås trafikproppar:
1) Förbifart E4 är på gång, men ligger ett tiotal år fram i tiden eftersom Trafikverket varit bunden av en inaktuell prognos där expansionen inte inräknats. Diskussioner om att tidigarelägga arbetet förs.
– Våra egna bedömningar är att trafiken på E 4 i centrum kommer öka från dagens 25 000 fordon/dygn till 35 000–40 000.
2) Riksväg 95/länsväg 372 ska förstärkas och förbättras.
– Största problemen finns kring korsningspunkter. Kapaciteten och framkomligheten ska utökas tillsammans med ökad trafiksäkerhet.
3) Utveckling av kollektivtrafiken. Fler linjer och nya dragningar efter strategiska sträckor måste till.
4) Utbyggnad av fler gång- och cykelvägar, främst mot Hedensbyns och Bergsbyns industriområden.
5) En ny stadsbro ska lätta på trycket på E 4. Karlgårdsbron står klar sommaren 2023.
– Den kommer att ge oss en bättre trafikfördelning mot centrum, säger Lars Hedqvist.