Det gäller bland annat nickel, kobolt, mangan och litium.
En fyndighet av litium finns på nära håll i form av Bolidens nedlagda gruva Varuträsk. Brytningen har dock bedömts som olönsam så här långt. I trakterna av Vittangi planerar Talga brytning av grafit och möjligen kobolt. Och i Rönnbäcken nära Tärnaby har Bluelake Mineral väckt liv i planerna på en nickelgruva.
Projekten är dock kontroversiella och möts av hårt motstånd från bland annat renskötseln. Innan de kan bli verklighet väntar en omfattande miljöprövning.
– Vi ser det självklart som fördelaktigt att ha leverantörer så nära som möjligt, för att korta transportsträckor och på så vis minska koldioxidavtrycket. Svenska gruvor är förstås relevanta för oss, men det är något som ännu ligger rätt långt fram i tiden, säger Sanna Bäckström, kommunikatör vid Northvolt ett i Skellefteå.
Hur leveranskedjan ser ut i dag är oklart. Företaget är diskret med information.
– Av kommersiella skäl publicerar vi generellt inte avtal vi har tecknat. Men de avtal som vi kunnat göra publika inkluderar ett stort kontrakt för nickel från Kanada, samt ett samriskbolag tillsammans med Galp för att raffinera litium i Portugal, säger Bäckström.
Flera av de viktiga metallerna bryts i länder med kritiserade förhållanden för miljö och arbetsvillkor, exempelvis Kongo, som är en stor producent av kobolt.
– Vi vet att den globala gruvindustrin inte är särskilt miljövänlig. Därför arbetar vi hårt för att inköp av råmaterial sker så hållbart och etiskt som möjligt. Inom ramen för det arbetet driver vi också på för att få verksamheter med dålig miljöavtryck att förbättra sina processer. Vi har utvecklat ett omfattande besiktningsprogram för att säkerställa att leverantörer granskas både innan och efter ett avtal har skrivits.
En stor del av råmaterialförsörjningen är tänkt att komma från återvinning. Intill batterifabriken Northvolt ett byggs nu den storskaliga återvinningsanläggningen Revolt ett med en kapacitet om att återvinna 125 000 batterier per år.
– Vårt mål är att 50 procent av råmaterialet som behövs för att producera nya batterier ska komma från återvunnet material till år 2030. En stor fördel med återvinningen är förstås alla de hållbarhetsfördelar som det minskade beroendet av gruvor för med sig, säger Sanna Bäckström.