Matchningsdag lockade både företag och jobbsökande

Tisdagens Matchmaking Day på Sara Kulturhus lockade många besökare. Företag och rekryteringsbolag presenterade där sig och Skellefteå. ”Det är roligt. Fem av dem vi har träffat hittills verkar vara helt rätt människor för oss”, säger AnnaCarin Falkman, affärsområdeschef på Data Ductus.

AnnaCarin Falkman och Sara Lindahl, Data Ductus, samtalar med Joanna Siedlecka, som flyttade från Polen till Skellefteå för ett år sedan.

AnnaCarin Falkman och Sara Lindahl, Data Ductus, samtalar med Joanna Siedlecka, som flyttade från Polen till Skellefteå för ett år sedan.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2022-04-26 17:15

Hon och kollegan Sara Lindahl, avdelningschef, mötte besökare som kom förbi platsen duon hade ovanför Trappscenen.

– Vi har träffat fem som alla har rätt utbildning för oss. En av dem hade dessutom seniora kompetens och det är vi inte bortskämda med, berättar Falkman.

undefined
AnnaCarin Falkman och Sara Lindahl, Data Ductus, samtalar med Joanna Siedlecka, som flyttade från Polen till Skellefteå för ett år sedan.

Data Ductus, med huvudkontor i Skellefteå, behöver rekrytera löpande.

– Det här är en bra satsning. Vi får möjlighet att träffa de som är så kallade medföljande och vi är glada över de nya kontakter vi får, säger Falkman. Hon konstaterar att företaget behöver anställa ett tiotal under resten av året bara i Skellefteå.

Joanna Siedlecka från Polen besökte dagen och var en av dem som träffade Data Ductus. Joanna har bott i Skellefteå i ungefär ett år och maken jobbar på Northvolt.

– En sån här dag är toppen för mig som är ny i staden. Jag fick information om den från Northvolts onboarding-avdelning, berättar Siedlecka som tidigare var databasansvarig för nya produkter på ett medicinföretag.

undefined
Matchmaking Day på tisdagen använde bland annat Trappscenen på Sara kulturhus och här syns representanter för Minddig, Northvolt, Skellefteå kommun och Boliden. Besökarna fick bland annat en mängd tips om Skellefteå.

Totalt var ett tiotal företag närvarande i Sara kulturhus, allt från Latitude64 och Bryggargatan till Visma och North Kingdom, samt flera rekryteringsbolag.

undefined
”Vi har 3 000 lediga jobb och 1 500 arbetslösa”, berättade Hanna Vallmark, Skellefteå kommun, på matchningsdagen.

Dagen inleddes av Hanna Vallmark vid näringslivskontoret, Skellefteå, som berättade om kommunens framtidsresa, att 75 miljarder väntas investeras på tio år och att målet är 90 000 invånare 2030, drygt 16 000 fler än i dag.

undefined
Hanna Vallmark, Skellefteå kommun, Karin Ahnqvist, Boliden, mötte besökarna på matchingsdagen i Skellefteå. Boliden har stora rekryteringsbehov i Skellefteå de kommande åren både vad gäller gruvor och smältverk.

– Det är en utmaning. Vi måste hitta nya vägar att rekrytera, sa hon som bland annat följdes av Northvolt Ett som nu har målet att anställa 100 i månaden och Boliden som i Skellefteå området och vid Boliden Rönnskör totalt behöver anställa  200-300 personer varje år.

undefined
Markus Gustafsson och Chana Svensson, Minddig, Luleå, berättade om företagets verksamhet och Emma Sundelin, Northvolt, konstaterade att målet för Northvolts rekryteringstakt i Skellefteå nu är 100 nyanställningar i månaden.

Matching Day, vars inbjudan och samtal hölls på engelska, hade underrubriken ”Skellefteå career” och målet var främst att nå personer som invandrat till Sverige och Skellefteå, men ännu inte fått jobb, bland andra så kallade medföljande då partnern redan har arbete i Skellefteå.

Arrangörer av Matchmaking Day var Boliden, Minddig och projektet T25, (”Talent 25 000”,) som Luleå tekniska universitet (LTU) grundat tillsammans med ett antal industriföretag, kommuner och regioner. Syftet med projektet är att locka 25 000 personer till industriföretagen i Norr- och Västerbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!