Historien bakom de lokala charterbussarna i Skellefteå

Det är en vanlig fredag kväll i april. Till butiken Jacks på Anderstorp som är inriktad på asiatisk mat kommer först en buss och en tid senare två bussar till. Ur bussarna kliver en mängd personer med orange västar – och går mot entrén. En stund senare kommer de ut med kassar med mat som packas in i bussarna.

Personal från Wuxi Sweden kliver av två chartade bussar och går mot Jacks import och varuhus på Gymnasievägen på Anderstorp.

Personal från Wuxi Sweden kliver av två chartade bussar och går mot Jacks import och varuhus på Gymnasievägen på Anderstorp.

Foto: Lars Andersson

Skellefteå2023-04-28 07:00
undefined
Personal från Wuxi Sweden kliver av två chartade bussar och går mot Jacks import och varuhus på Gymnasievägen på Anderstorp.

Många har sett de lokala charterbussarna som blivit en del av stadsbilden i Skellefteå. Norran har bakgrunden till att de uppkommit.

– Det här har pågått några månader, men det är inget som vi som företag styr när det sker. Det är några medarbetare som har en dialog med bussföretaget när resorna ska gå, berättar Yifan Jia, Västerås, chef för Wuxi Lead, den svenska grenen av kinesiska Lead Group.

undefined
Varje vecka ges fler hundra anställda vid den svenska grenen av Lead Group, Wuxi Sweden, möjlighet att åka chartrade bussar för att handla i Skellefteå.

Företaget har i dag har mellan 200 och 250 ingenjörer som arbetar med uppbyggnaden av produktionen vid Northvolt Ett. Wuxi Lead stöttar sin personal i Skellefteå genom att förse dem med information och nödvändig service.

Jia berättar att de bor på många platser i Skellefteå och Skelleftehamn och fler av dem skulle ha svårt att ta sig till jobbet på Bergsbyns industriområde utan bil. Företaget såg med tiden ett behov att lösa transporterna i takt med att personalen växte.

undefined
Två bussar väntar på Solbacken medan personalen är och handlar på Willys.

– Det är också bra för miljön. Det började med hyrbilar, men då det blev så många här måste vi tänka på miljön och kunde bidra till att minska utsläppen. Vi jobbar som sagt med grön energi och gröna batterier, konstaterar Jia.

– Därför har vi kopplat vi samman bussföretag och ingenjörerna. De har en egen buss att åka till olika platser i stan, berättar han.

undefined
Jacks har upplevt en ökad efterfrågan på ris, nudlar och kryddor de senaste åren.

Det handlar inte bara om skjuts till arbetsplatsen. Busschartern medger också shoppingmöjligheter. Den weekend Norran möter charterbussarna går en på torsdag, tre på fredag och tre på lördag för att möjliggöra handel. Målen är Willys på Solbacken och Jacks på Anderstorp. Bussarna plockar upp personalen på arbetsplatsen.

För Jacks, med fyra anställda, som har verkat på Anderstorp sedan 1989, har det givetvis blivit ett lyft, än mer med de chartrade bussarna. Varje år sedan det stod klart med Northvolt-etableringen har omsättningen ökat varje år, även under pandemin.

undefined
”Vi får information om ungefär när de planerar komma med bussarna. Det händer att vi håller extraöppet för deras skull”, berättar Daniel Chaung på Jacks, här framför nudelavdelningen som vuxit kraftigt.

– Vi har ökat vårt sortiment och anpassat det till kundernas behov. Jag hade aldrig trott att så många kineser skulle komma hit, berättar Daniel Cheung på Jacks.

– Vi har tagit hem en del specialvaror på önskemål. Det handlar främst om ris, nudlar och lite olika kryddor, fortsätter han.

Dessutom har företaget satsat på e-handel sedan ett år.

– Vi säljer till hela Sverige, men det tar en tid att bygga upp den verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!