Så blir din kommun attraktiv – expertens bästa råd

Långt perspektiv, bra mix och ärlighet. Det är tre viktiga ingredienser när en kommun ska skapa ett signum som ökar attraktiviteten, enligt en av Sveriges mest etablerade varumärkesexperter.

Jesper Robinell, varumärkesexpert.

Jesper Robinell, varumärkesexpert.

Foto: Söderhavet

Skellefteå2022-05-31 07:00

– Man måste ha koll på att man kan uppfylla det man lovar. Folk är för smarta för att gå på kortlivade kampanjer och glädjebudskap. Det slår bara åt andra hållet, säger Jesper Robinell.

Han arbetar på prisade designbyrån Söderhavet, som tagit fram och utvecklat platsvarumärket Sverige, på uppdrag av UD, Svenska institutet, Visit Sweden och Business Sweden.

undefined
Sara kulturhus i Skellefteå.

På tisdagen är Robinell en av talarna vid Placebrander Day i Skellefteå. Arrangemanget knyter an mot den nya industrialiseringen och samhällsomvandlingen i norra Sverige, där kommuner står inför utmaningar med att locka till inflyttning.

– Att jobba med platsvarumärke är väldigt i ropet just nu, inte bara i norr utan i hela Sverige. Pandemin har förändrat läget, det är stora omställningar och folk flyttar runt på ett helt annat sätt. Då krävs det också att man som plats jobbar med vem man är så det blir en tydlighet och trygghet, säger Jesper Robinell.

Han är väl bekant med det arbete som Skellefteå gjorde i samband med att sloganen "Ge ideerna plats" formades.

– När jag tittar på Skellefteå så ser jag en stad som gjort ett bra jobb. Man spelar både på det emotionella, med natur och landskap, samtidigt som man har ett budskap att det händer mycket i stan. Allt det är sant, som jag förstår. Men jag har inte varit i Skellefteå på många år och nu ska det bli kul att se hur det syns i det faktiska.

undefined
En levande skärgård eller båtliv kan vara rätt att lyfta fram.

Vi ber Jesper Robinell ta fram tre goda råd till kommuner som jobbar med sitt budskap och vilken identitet man vill förknippas med.

1) Långt perspektiv.

– Det är viktigt att ha ett långt perspektiv. Det måste finnas en hållbarhet och tydlighet i budskapet. Arbeta med strategin, och följ upp.

2) Ärlighet.

– Kommunen måste vara ärlig i vad staden erbjuder, annars blir man snabbt genomskådad. Det är ett stort beslut att etablera sig som aktör eller att flytta på familjen. Skellefteå är ett bra exempel. Kommunen har haft bra PR under lång tid.

3) Skapa rätt mix.

– Här bygger man vidare på det ärliga budskapet och utgår från det som är positivt och unikt. Ett varumärke och design som ger platsen liv och tydliggör platsen på ett visuellt sätt. Det kan vara närhet till skidåkning, friluftsliv, båtliv, men det bör också finnas andra värden. Hellre en bra mix än att fokusera på något specifikt.

Placebrander Day

Placebrander Day hålls i Sara kulturhus på tisdagen med ett digert program med föreläsare och inspiratörer.

Förutom Jesper Robinell medverkar bland andra Simon Anholt (digitalt), en av världens främsta i varumärkesbranschen, Susanne Andersson, vd på Visit Sweden, arkitekten Oskar Norelius som ritat Sara kulturhus och duon Johanna Funck och Therése Wintervy, platsmarknadsförare och destinationsutvecklare i Tornedalen.

Dagen kröns av att det nationella priset Placebrander of the Year delas ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!