– Sydkoreanerna är väldigt aktsamma med vad de delar med sig, säger Anders Norberg, utbildningsforskare vid Skellefteå kommun.
Det kan beskrivas som en kapplöpning, där målet är att komma ikapp Asien och bli ledande och självförsörjande på tillverkning av batterier till elfordon.
Därför byggs gigantiska batterifabriker samtidigt på många håll i Europa. Men vilka yrkesroller behövs för att fylla dem och hur ska strukturen för utbildningarna se ut?
Det var förutsättningarna när det EU-finansierade projektet Albatts sjösattes i december 2019.
– Branschen fanns inte i Europa. Signalerna från bilindustrin var att väldigt mycket stod på spel. Många håller elektrifieringen som den största omställningen på mycket länge på den europeiska arbetsmarknaden, säger han.
Ett unikt uppdrag, men knappast någon slump att det gick till Skellefteåbaserade Norberg. Registret är brett, med tidigare utvecklingsuppdrag inom bland annat multimedia, biohydrometallurgi och inte minst datorspelsteknik, där Skellefteå tidigt tog en stark position.
Lägg till detta Northvolts etablering. Faktum är att Anders Norberg redan 2017 började engagera sig i utbildningar mot batteribranschen.
– Tio dagar efter Northvolts beslut drog jag igång den första kursen, konstaterar han.
Ett drygt år senare befann han sig på resa till Reno, Nevada, där Tesla hade en "gigafactory".
– Det var ett slags tillåtet industrispionage, byggt på jobbannonser, offentliga källor och nätverkande. Amerikanerna var relativt öppna med vad de höll på med och bjöd på många uppgifter om vad som var på gång. Senare har jag försökt få information från asiatiskt håll, bland annat Samsung som har fabriker i Europa, men helt utan respons.
Anders Norberg fortsätter:
– Samtidigt är Northvolt också försiktig med sin kunskap. Helst skulle man vilja vara mer öppen för att genom samverkan hitta ännu mer rätt i olika yrken och utbildningsnivåer, men även om Asien dominerar är det en hårdnande konkurrens i Europa också. Norra Frankrike är exempelvis ett glödhett område med tre fabriker.
När Albatts inleddes var Northvolt och Skellefteå kommun två av aktörerna. På kort tid fick man ihop ett 20-tal internationella partners; universitet, yrkesutbildare, forskningsinstitut och företag.
Två huvudsakliga frågor styr projektet:
1. Vad är det som händer?
– Vi samlar sakkunskap om allt med batterier, alltså även exempelvis flyg och back up-batteriparker, som kan ersätta oljekraftverk. Vilka yrken förändras? Vilka kompetenser behövs? Och hur ska utbildningar möta det?
2. Vad kan vi göra åt det?
– Ta fram metoder och material till utbildningspaket och kursplaner som kan anpassas och vara till hjälp i EUs medlemsländer.
På hemmaplan har Northvolt tryckt på.
– De behövde rekrytera till 3000 jobb. Nu är det visst 4000. Yrkesutbildningar på operatörs- och teknikernivå fanns det stor efterfrågan på.
Resultatet kom snabbt. Den första utbildningen som startades var mot automationsoperatör, 24 veckor. Ett samarbete mellan Northvolt och vuxenutbildningen.
Nu, när Albatts nått drygt halvvägs, förs diskussioner om att starta liknande utbildningar mot logistik och kemi. Lägg till att Luleå tekniska universitet har två mastersutbildningar på gång, samt ytterligare fortbildningar mot batteriteknik och produktionsteknik i samverkan med Uppsala universitet.
Campus i Skellefteå är en naturlig plattform för batteriutbildningarna, och LTU:s planer är att göra Skellefteå till ett nod inom elektrifiering.
– Ju närmare aktuellt arbetsliv, desto bättre, säger Anders Norberg, som tror att ytterligare särskilt anpassade mastersutbildningar kan vara i drift om 2–3 år.
Att batteribranschen kommer vara högt automatiserad, i kombination med smart digital teknik som exempelvis AI (maskininlärning), gör att många ifrågasatt om det verkligen skapas så många jobb.
Anders Norberg har en annan uppfattning.
– Japanerna har så kallade "dark factories" där man inte behöver något ljus i fabriken eftersom allt styrs av robotar. Men utvecklingen på högautomatiserade anläggningar i dag går i stället mot att anställa mycket folk som är utbildade och som utbildas vidare internt. Människans intellekt behövs för att övervaka kvalitén och motverka kostsamma stopp i produktionen, genom problemlösning, underhåll och övervakning.