Batteritillverkaren Northvolt i Skellefteå och H2 Green Steel i Boden, som planerar en storskalig produktion av fossilfritt stål, delägs av utländska investerare.
Northvolts huvudägare är den tyska biltillverkaren Volkswagen och den amerikanska investeringsbanken Goldman Sachs. H2 Green Steel har finansiärer som Volkswagen och Mercedes Benz.
Northvolt har inte tagit hjälp av något etablerat svenskt byggbolag utan sköter fabriksbygget i Skellefteå själv. Under hösten och vintern har facket larmat om brist på kollektivavtal hos många av de 250 underleverantörerna. Brister som låg timlön, långa arbetsdagar och avsaknad av försäkringar. Vid en myndighetskontroll visade det sig att ett drygt tiotal arbetare saknade arbetstillstånd.
– Det finns en brinnande vilja hos Northvolt att bygga något nytt. Jag är den förste att högakta nytänkande, men ibland blir det fel. Vi har ju fungerande mallar för exempelvis hur vi ska jobba med säkerhet i Sverige. Då är det bra om de används. Det vi sett är tydliga brott mot den svenska modellen. Om det är gjort med berått mod vill jag ha osagt. Det vi får till oss är att företagen tycker det är krångligt, säger Pierre Pettersson, ombudsman och regionalt skyddsombud för Byggnads i Västerbotten.
Han uppger att Northvolt är norra Europas största byggarbetsplats i dag.
– Det finns företag som är här och som lär vara med och bygga upp H2 Green Steel också. Hur vi sköter arbetet på Northvolt anger tonen i framtiden. Om vi tummar på kollektivavtal skickar vi en signal som är farlig.
När det gäller driftsorganisation befarar Pettersson att det kan bli problem.
– Det är stora skillnader på hur vi bedriver företagande. I Sverige är organisationen ganska platt men man behöver inte åka långt för att se en helt annat toppstyrning. Jag tror att IF Metall kan få ett jättejobb med arbetsschema och hur man organiserar sina medlemmar.
Jenny Nilsson, ombudsman vid IF Metall Norra Västerbotten, räds inte utmaningen.
– Jag ser många fördelar med det utländska ägandet. Vi får nya influenser och nya slags industrier och teknologi. Sedan kommer det vara en stökig resa, absolut. De är inte vana vid den svenska modellen och det kan vara en lång inkörning men jag tror att det ska sätta sig, säger Nilsson.